Hilde Marie Kjersems to foregående plater var tydelig forankret i jazzen, den ene sammen med gitarist Jon Eberson. I elleve egne komposisjoner serverer Kjersem nå en kunstpop som er like ambisiøs, og den vil klinge i en lenge dersom man gjør en liten innsats som lytter. Vi har hørt liknende stemninger og klanger tidligere, fra unge nordiske talenter innenfor jazz og søkende pop som Hanne Hukkelberg, Anja Garbarek og Efterklang. Men hva gjør vel det når resultatet er så strøkent fremført, arrangert og produsert som på "A Killer For That Ache"?
Rolig start
Albumet starter litt stillestående og tamt med "Sleepyhead og "Mary Full of Grace". Men Kjersem viser raskt skarpere progressive kanter med "Marie Antoinette". Dette er et av platens høydepunkter i all sin marsjerende takt og pompøse prakt.
Hilde Marie Kjersems musikere teller navn som Sjur Miljeteig, Peder Kjellsby og Jørgen Munkeby. Sammen med Kjersem imponerer de med smakfull og bedagelig manøvrering mellom ulike genre som akustisk pop, mjuk gospel og skrudd sirkusmusikk. "Midwest Country" er et strålende stykke sofistikert rootspop. Westernstemninger med kloppetiklopp-takt og diskré twanggitar overrasker og fungerer ordentlig bra.
Gjør det meste riktig
Vokalt har Kjersem full kontroll. Hun går relativt dypt samtidig som hun tar det helt ut i hvinende hyl på herlig ville "It Is Easy".
Kjersem gjør det aller meste riktig på "A Killer For That Ache". Hun har bittelitt å gå på som melodisnekker. Og enda en tanke utagerende temperament kunne skapt flere kontraster og gitt et enda større energisk løft. For det blir noe forsiktig og smått uforløst over helheten. Men dette er pirk. Hilde Marie Kjersem er utvilsomt enda et sterkt talent fra den livskraftige norske jazzscenen. Og drahjelp fra det internasjonalt anerkjente plateselskapet Rune Grammofon, betyr at hun vil bli lagt merke til utenfor Norge også.