- Turister som velger Norge er særlig ute etter naturbaserte opplevelser og attraksjoner, sier Ketilsson.
Dessuten påpeker han at operaåpningen kommer sent i året og at turister allerede har lagt ferieplanene for den kommende sommersesongen.
Allerede en attraksjon
Turistsjef i Oslo, Tor Sannerud er ikke enig.
- Operaen er allerede en internasjonal attraksjon, sier Sannerud.
Han er overbevist om at operaen vil bli en av de største attraksjonene allerede fra første året.
- Opera som fenomen kan høres og ses uansett hvilket språk man tilhører, derfor vil operaen i Oslo tiltrekke seg mange turister som vil høre opera, slår Sannerud fast.
Adkomst
Ketilsson tror imidlertid at operaens status som turistattraksjon vil ta tid og oppnå.
- Vi må vente til bygget blir tilgjengelig, sier Ketilsson. Han mener trafikk, motorveier og rundkjøringer er barrierer som stenger for adkomsten.
Markedsføring
Per-Arne Tuftin, direktør for resieliv i Innovasjon Norge, mener at det nye operabygget kan bidra til å markedsføre Norge.
- Jeg vet ikke om bygget vil trekke mange flere turister, men de som allerede har lagt en ferie til Norge vil ønske å besøke og se bygget.
Etter hvert som man bygger opp et kjennskap om operahuset kan det være med på å trekke turister, sier Tufte.
Operaen åpnet lørdag med festforestilling for inviterte gjester. Søndag kunne operaen fortelle om tusenvis av besøkende som ville ta en kikk på det nye huset. Siden det er fri ferdsel opp til taket er det vanskelig å anslå eksakte tall på besøkende i går.
Det ble søndag satt opp dobbelt med omvisninger og alle var fulle. Private omvisninger er foreløpig fullt ut juni.
Nett-TV: