Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell er enig i at kunstfagene er undervurdert.
Men ministeren vil ikke gå inn for en obligatorisk kunnskapsforbedring blant lærerne.
Mens lærere i matte og norsk faktisk har kunnskap i fagene de underviser i, kan formings- og musikklærere i grunnskolen fullstendig mangle kompetanse.
Styrker barns læring
Forskning har lenge vist at bruk av kunstneriske ferdigheter hos barn styrker barns læring også på andre områder.
Nå er kunnskap om dette samlet av professor Anne Bamford ved University of the Arts i London. Hun har skrevet bok om temaet.
- Estetiske fag hjelper på språkforståelsen, det gir en økt kritisk tenkning og hjelper barna til å se flere løsninger, ikke bare en, sier professor Bamford som nå er på norgesbesøk.
- Tar ikke kunstfagene alvorlig
Nå er det på tide at skolevesenet faktisk implementerer denne kunnskapen i undervisningen, mener organisasjonen Musikk i skolen.
- Vi er overbevist om at undervisning i forming og musikk gjør læringsprosessen i andre fag lettere, sier nestleder Kai Lennert Johansen.
Vil ha obligatoriske kunstfag på lærerhøgskolen
Johansen mener løsningen er at utdanningen i estetiske fag bør bli obligatorisk for lærerstudentene. Slik kan disse fagene lettere bli en del av undervisningen.
Men Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell (SV) tror ikke på denne løsningen. Samtidig sier han til NRK at det er for liten kunstfaglig kunnskap blant mange lærere.
- Det som er viktig er at det er nok lærere med dybdekompetanse i de ulike praktiske estetiske fagene. Og det er det ikke mange nok som har på det kunstfaglige feltet, selv om det er mye god kompetanse, sier kunnskapsministeren.
Samtidig er Solhjell enig i at kunstfagene er undervurdert.
- Vi må ta livet av myten om at kunstfag skal være et slags kosefag. Det skal stilles like klare krav til kunnskap her som i andre fag. Og det skal være like stor satsing på disse fagene fra den enkelte skole, sier Solhjell.