Det sier komponist Ragnar Søderlind. Han mener han er blitt svært dårlig behandlet av Den Norske Opera og operasjef Bjørn Simensen.
- Vi hadde en avtale
Det hele startet i 2003 da Søderlind, etter oppfordring fra operasjef Bjørn Simensen begynte å skrive en opera basert på Ibsens "Fruen fra Havet".
- Så ble det antydet at dette skulle bli åpningsforestillingen for det nye operahuset. Vi både snakket om det og hadde en brevveksling hvor det kom klart frem at vi hadde en avtale.
I 2006 går det opp for Søderlind at det likevel ikke er hans stykke som skal åpne operaen, men Giske Kverndokks "Jorda rundt på 80 dager". Etter jevnlig kommunikasjon med Simensen leverte Søderlind likevel operaen som avtalt. To og et halvt års arbeid hadde resultert i totalt fem hundre sider manus og noter.
- Jeg leverte for et år siden, og fikk da beskjed om at min opera ikke hadde noen plass i operaen. Utover det har jeg ikke fått noen tilbakemeldinger på arbeidet jeg har gjort.
- Ville ikke lage bråk
Torgeir Rebolledo Pedersen og Knut Vaage har skrevet den familievennlige enakteren Veslefrikk, som skulle åpne den minste salen, Prøvesalen i Bjørvika. Men da programmet for den nye Operaen ble presentert i fjor høst, sto ikke Veslefrikk på lista.
- Jeg føler meg tråkket på som skapende kunstner, rett og slett, sier Pedersen, som skrev operaens libretto.
- Jeg var ganske skuffet, men ville ikke lage noe bråk om dette, sier komponist Knut Vaage. - Men når du spør trenger jeg ikke skjule den skuffelsen jeg hadde. Planene var så konkrete at vår opera stod på planene til plansjefen til for prøvesalen fram til omtrent en uke før pressemeldingen gikk ut.
Vaage og Rebolledo Pedersen har fått betaling fra Kulturrådet. Men hva som skjer med verket er uklart.
- Simensen har sagt til meg at han vil prøve igjen. Noe mer enn det vet jeg ikke, sier Vaage.
- Dårlig politikk
Ragnar Søderlind har ikke fått verken e-poster eller andre henvendelser etter at han leverte sin opera for ett år siden. Ved hjelp av advokat har han nå fått honorar for stykket, men han vet ikke om operaen noen gang vil framføre verket.
- Det ser ut som om det bestilles flere verk enn det er mulig å få satt opp. Dette syntes jeg er en dårlig politikk.
Skjønner ikke problemet
Operasjef Bjørn Simensen skjønner ikke hva komponistene klager over.
- Det står alltid flere prosjekter på blokka enn de vi klarer å realisere. Det formelle grunnlaget er her helt i orden, men det er selvfølgelig ingen av de som har fått løfte om premieredato.
- For dårlig kommunikasjon
NRKs operaekspert Nina Krohn tror ikke kommunikasjonen mellom Simensen og kunstnerne kan ha vært god nok.
- Med mindre det foreligger en kontrakt står operasjefen fritt til å gjøre endringer i programmet helt frem til det offentliggjøres. Men på et tidspunkt må man gjøre prioriteringer. Når man bestiller fra Søderlind vet man at det vil dreie seg om en stor produksjon, og da bør den endelige beslutningen tas flere år i forveien.
Krohn trekker frem at de nye stykkene fortsatt kan bli satt opp av den påtroppende operaledelsen.
- Men Simensen burde sagt tydligere fra om at det ikke ville være aktuelt for ham å sette opp disse stykkene, for det er ingen vits i å bare sette opp en brøkdel av det man bruker penger på å få laget.