ABSURD TEATER
Med førti års mellomrom har de nemlig spilt samme rolle i et teaterstykke av den polske dramatikeren Witold Gombrowicz. ”Yvonne” er en absurd tragikomedie om en vakker prins som har alt og ikke ønsker seg noe, helt til han en dag støter på en særdeles frastøtende og umælende kvinne. Yvonnes passive heslighet vekker prinsens interesse, han frir og tar henne med til slottet. Yvonne skaper uro ved hoffet og gjennom de følelsene hun vekker blir hennes nærvær til slutt en trussel.
Yvonne regnes som et av praktverk i moderne teater, og som toneangivende for den absurde teatertradisjonen. Gombrowicz hadde også stor innflytelse på Profil-generasjonen i norsk litteratur . Dag Solstad er blant dem som oppgir den polske forfatteren som en av sine store forbilder.
TATERDRØM
Det er gått noen år siden Elias Akselsen sang seg inn i nordmenns hjerter med sine gripende taterviser. Den gang sang han på norsk, nå jobber han med å realisere det som alltid har vært hans drøm: å samle og få gitt ut taterviser på taternes eget språk, romani.
Elias Akselsen synger live i studio sammen med sin datter Veronica, som for tiden også er med i Melodi Grand Prix.
LUFTGITAR
Bør vi alle bli luftgitarister? Musikkviter Alexander Refsum Jensenius har tatt doktorgrad på sin teori om forholdet mellommusikk og bevegelse.
I prosessen observerte han mennesker med sensorer festet til kroppen, i et laboratorium der de fikk utfolde seg fritt på luftgitar, luftpiano og lufttrommer. Jensenius sin konklusjon er at det å bevege seg til musikk ikke bare er en naturlig del av musikkopplevelsen, men faktisk bidrar til å forsterke den. I en kultur der lytting i kontemplativ ro har blitt et adelstegn er ikke det alltid like enkelt. Men i Store Studio slipper vi alle hemninger, og plugger inn luftgitaren.
EKSENTRIKER I PYSJ
Julian Schnabel var først kokk, så ble han en av åttitallets mest omtalte kunstnere og i 1996 utvidet han reportoaret og ble filmskaper i tillegg. Nå er Schnabel en av årets Oscar- favoritter med sin tredje spillefilm; ”Dykkerklokken og Sommerfuglen.”
Den er basert på livshistorien til franskmannen Jean-Dominique Bauby. Han var kjendis og profilert motebladredaktør i franske Elle, 43 år gammel rammes han av slag og blir fullstendig lam. Bauby klarer så vidt å røre på det ene øyelokket og utvikler en teknikk der han klarer å kommunisere med en assistent. Slik skriver han en bok om sine erfaringer og tanker rundt tragedien som har rammet ham. Vår reporter har møtt Schnabel i London; den pysjkledte eksentrikeren forteller at filmen har forandret hans syn både på livet og døden.