Internasjonale undersøkelser viser tilbakegang i ferdighetene både i matematikk og lesing.
- Det vekker uro, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.
Bedre lærere
- For å styrke opplæringen i lesing, må vi derfor først styrke kompetansen til lærerne slik at de kan gi god opplæring, sier kunnskapsministeren.
Kunnskapsdepartementet vil gi Utdanningsdirektoratet i oppgave å lage rettledningsmateriell slik at både lærere, skoler og skoleeiere systematisk og langsiktig kan arbeide for å bedre leseferdighetene til elevene på alle trinn i grunnskolen. Veiledningsmateriellet skal gjøres tilgjengelig for alle.
Leseferdigheter grunnleggende
– God leseferdighet er grunnleggende for all videre læring og for å kunne fungere i arbeidslivet. De nasjonale prøvene viser store forskjeller mellom fylker, kommuner og skoler. Det er derfor viktig at vi straks setter inn tiltak for å styrke kompetansen i de kommunene som har de svakeste resultatene, sa Solhjell.
- Disse kommunene og skolene vil derfor få statlig støtte til et etterutdanningstilbud i lesing fra høsten 2008, sa Solhjell da han og statsminister Jens Stoltenberg besøkte Benterud skole i Lørenskog i formiddag.
I vår legger regjeringen fram en stortingsmelding om språkopplæring. Meldingen vil blant annet drøfte tiltak for å bedre elevenes leseferdigheter.
(NTB/Pressemelding)