Hopp til innhold

Doris Lessing-fest i Radiofront

Radiofront feirer Lessing med program fra Litteraturhuset i Oslo og spør: Hvem er Doris Lessing og hvorfor får hun Nobels litteraturpris?

Programleder Siss Vik med litteraturviter Tania Michelet og Lessing-fan Ann-Marit Sæbønes.

Programleder i Radiofront på P2, Siss Vik med litteraturviter Tania Michelet og Lessing-fan Ann-Marit Sæbønes.

Foto: NRK

Janneken Øverland er Lessings forlegger i Norge. Hun forteller at det tok litt tid før Lessing ble stor på verdensbasis.

- Debuten i 1950 ble godt mottatt, men "Den gyldne notatbok" fra 1962 er den romanen som virkelig var hennes gjennombrudd, selv om den var litt forut for sin tid med sin tematikk om kvinners identitet. 70-tallet ble Lessings store periode, for det var da boken for alvor ble aktuell. I 1975 ble det oversatt fire av bøkene hennes i Norge. På tysk og fransk finner du så godt som alle hennes 50 titler oversatt, sier Øverland.

Lessing har selv sagt at det har gitt henne et fortrinn som forfatter å være britisk men vokse opp på andre kontinenter. Forfatter Vigdis Hjort mener den spesielle oppveksten har gitt prisvinneren mot:

- Under en slik oppvekst som Lessing har hatt, ser du at det finnes så mange måter å tenke på og være i verden på, at du ikke godtar det normsystemet du blir presentert hvis du bare har vokst opp i Oslo. Det er nesten så man misunner Lessing denne vide erfaringen som kan gjøre et menneske så modig til å tenke annerledes og til å handle og skrive på tvers av verdisett, sier Hjort.

Vinner av Nobelsprisen i litteratur 2007, Doris Lessing

Vinner av Nobelsprisen i litteratur 2007, Doris Lessing.

Foto: MARTIN CLEAVER / AP

Rasisme

"Det synger i gresset" er Lessings første roman, den kom ut i 1950. Den var Lessing-fan Ann-Marit Sæbønes' første møte med Lessing, og traff henne hardt:

- Jeg bodde i Afrika da jeg leste den i 70-72. Beskrivelsen av forholdet mellom den hvite og den svarte befolkningen slo meg midt i hjertet. Det var åpenbart at det foregikk en enorm undertrykking, der de hvite ikke ville tillate afrikanerne å komme opp på likefot med dem, og true deres livsforhold, sier hun.

Litteraturviter Tania Michelet har nylig vært i Zambia og har lest "Det synger i gresset" på nytt . Dessverre mener hun ingenting har forandret seg fra Lessings skildring av Afrika anno 1950:

- Det som sjokkerer meg mest, er at alt er likt i dag. De hvite farmerne i Zambia, Zimbabwe og Sør-Afrika har akkurat den samme mentaliteten som i Lessings bok.. Frykten for de svarte afrikanerne er like sterk i dag. "Det synger i gresset" er ikke bare viktig for å forstå afrikansk historie, men også for å skjønne dagens forhold, sier Tania Michelet.

En grusom bok

Forfatter Helene Uri ble svært berørt av "Det femte barnet" da hun leste den, og har brukt tankegods fra Lessings roman i sin egen bok: "Engel av nylon."

- Jeg får frysninger på ryggen hver gang jeg leser denne sterke romanen. I "Engel av nylon" skriver jeg om en mor som føler seg som et monster, som ikke elsker sitt barn. Det er motsatt av "Det femte barnet" der moren elsker sitt barn, som er et monster, men begge handler om skyld, sier hun.

For Sæbønes ble møte med denne romanen et sjokk. Hun leser nemlig "Det femte barnet" som skildringen av et fysisk handikappet barn:

- Jeg har selv vokst opp med en funksjonshemning, og jeg ser på Ben som et barn med en funksjonsnedsettelse, som får ikke den hjelpen han trenger. I boken blir han et symbol på det onde, og det provoserte meg veldig, for det gjenspeiler noen av de holdningene jeg selv har møtt i min oppvekst. Vi var midt i en brytningstid i Norge på 80-tallet hvor vil ville få samfunnet til å akseptere at funksjonshemmede også har et menneskeverd. Og så kom Doris Lessing med denne boken i 1988 og hadde ingen lyspunkter. Det ble veldig sterkt for meg, sier Sæbønes.

Uri har aldri tenkt på at denne boken handler om et barn med funksjonshemning:

- Alt er tatt ut i det ekstreme i denne boken. Ben skildres som et monster, som fra en annen verden. Jeg oppfatter ham ikke som et menneske. Men om du leser den slik Sæbønes gjør, er ikke dette noen pen bok, sier Uri.

Hør Gisken Armand lese et utdrag fra denne skrekkinngytende romanen:

Gisken Armand leser fra Det femte barnet  

Da prisen glapp?

Flere har hevdet at det var Lessings science fiction-bøker som gjorde at Nobelprisen glapp i 70-80 årene, og de har i mindre grad nådd det allmenne publikummet. Litteraturforsker Torgeir Haugen ser på fembindsverket "Canopus in Argos" som et tenkelaboratorium for Lessing:

- Som menneske ser man seg selv innenfra hele tiden. Å skrive science fiction kan være en måte å se på menneskeheten utenfra, med et fremmed blikk. Lessing vil ikke bare fortelle oss det hun vet, men også det hun ikke vet. Da er science-fiction en god måte å tenke på og eksperimentere med menneskelige egenskaper på, sier Haugen.

Nobelforedrag

Doris Lessing kan ikke komme til Stockholm og holde Nobelforedraget sitt pga sykdom. Derfor byr Radiofront på et eget Nobelforedrag, ved Jørgen Strickert. Det har tittelen: "Nobelprisen i litteratur: Litteraturpris eller en snedig, kynisk dekkoperasjon for svensk våpenindustri?" Foredraget kan du høre her:

Nobelforedraget ved Jørgen Strickert

 

Jørgen Strickert holder årets Nobel-foredrag

Jørgen Strickert holder årets Nobel-foredrag.

Foto: NRK

 

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober