Det er en kjent sak i norsk presse at kulturprodusenter som forlag og plateprodusenter, forfordeler mediene når de skal lansere store og attraktive forfattere og artister, såkalt lanseringsjournalistikk.
I forrige uke gikk politisk redaktør i Aftenposten, Harald stanghelle ut og pekte på Cappelen forlag som det forlaget som mest effektivt styrte informasjonen ut til mediene. Forlagsdirektør Anders Heger i Cappelen mener dette ikke er forlagets problem - men medienes.
- Vi forsøker å selge bøkene, vi får det til, så har mediene et problem ved at de lar seg styre av dem som lanserer det, sier Heger.
Kildene styrer journalistene
Forlagene bestemmer hva mediene skal skrive, ved å velge ut kapitler eller personlige historier som selger fra førstesidene.
- I musikkbransjen er det flere eksempler; Tilgang til artister og betingelser for å fotografere har ingenting med journalistikk å gjøre. Her bør vi som medier sammen sette foten ned, og det håper jeg vi kan gjøre, sier sjefredaktør Hans Kristian Amundsen i Nordlys.
I følge politisk redaktør Trine Eilertsen i Bergens Tidende går forfordelingen på tvers av all tenkning om en fri og kritisk presse.
- Dette er en omvendt måte å tenke, og har ingenting med journalistikk å gjøre. Kildene styrer fullstendig journalistene og mediene, sier hun.
Må sette foten ned
Både forlag og plateselskap forlanger at de skal bestemme når historier skal stå på trykk, det vil si ikke før bøker og plater er på plass i butikkhyllene. Det som skjer er at forlagene plukker ut hvem som skal ha førsteretten til de meste attraktive bøkene, forfatterne og artistene.
- Her blir vi frivillig manipulert. Forlagene legger en plan om hvilke medier som skal få hvilket innhold til hvilken tid som passer til sin egen markedsføringsplan. Det er i strid med hele pressens selvforståelse om at pressen skal foreta disse vurderingene fritt og uavhengig, sier redaktør Sven Egil Omdahl i Stavanger Aftenblad
VG avgjør
Nå vil flere norske redaktører ta kontroll, men skal det være mulig er det nødvendig at VG er med.
- Det er VG som er bjelle-sauen her, hvis VG gjør det så blir det ekstremt mye lettere. Det er VG som er den store mottaker av de eksklusive lekkasjene, sier Omdahl.
Ansvarlig redaktørn Bernt Olufsen i VG i møtekommer ønsket om å samarbeide med de norske mediene. Han mener det er grunn til å reagere på Cappelen, som han mener er verstingen denne høsten.
- Cappelen gikk så langt i det jeg vil kalle en manipulerings-strategi i høst slik at vi måtte stoppe opp og spørre oss hvem som styrte hvem i forbindelse med lanseringen av disse bøkene, sier Olufsen.
Olufsen mener medier ikke må akseptere styring og krav fra forlagene.
- Forlagene bør være for god til å inngå, delvis i skjul, eksklusive avtaler med flere medier samtidig uten at de gjøres oppmerksom på det. Vi i mediene må ikke akseptere å bli styrt på publiseringstidspunkter, presentasjon og spesielle vinklinger, sier Olufsen.
Kommer du til å klare å takke nei til eksklusive avtaler som du vet ville ha gitt førstesider?
- Det vil jo bli en utfordring for mange medier det fordi alle journalister vil jage den gode historie, alle journalister vil søke om å få eksklusivitet. Men når vi inngår eksklusive avtaler om innhold så krever det en helt spesiell grad av kildekritisk innstilling, og det forlaggene har prøvd på nå er å lure de største mediene samtidig for å oppnå maksimal lansering av sine produkter.