Hopp til innhold

Få meg på, for faen

En 15 årings åpenlyse onani med diverse hjelpemidler er et forfriskende glimt av privatsfæren som vi ikke har sett før.

Få meg på for faen
Foto: Det norske teateret

Det norske Teatret kommer den seksualfikserte ungdommen i møte med "Få meg på,  for faen" av Olaug Nilssen.  Teksten har mye humor, men bærer preg av å være skrevet av en ung og navlebeskuende forfatter. Scenografien  integrerer teatervirkeligheten med livet utenfor når bakveggen er et kjempestort TV-lerret.

Ibsens provokasjon 

Ikke siden Henrik Ibsens Rosmersholm, har kvinnelig seksualitet på scenen brutt et så sterkt kvinnetabu som "Få meg på, for faen" av Olaug Nilssen gjør. Rebekka West innrømmet et begjær – det var et fyord for kvinner på Ibsens tid. Her utfører 15-åringen Alma onani på scenen. Det er drøyt i forhold til konvensjonene, men utført friskt og humoristisk. Det er ikke noe lugubert i dette stykket. Men det er et vindu inn mot en privatsfære vi ikke har sett i teatret før.

Egnet for foreldre og tenårsbarn

Her er 7 unge, dyktige skuespillere som gjør tenåringsrollene sine med entusiasme og meget stor spilleglede. De synes å gjenkjenne både generasjonskonflikter og møtet med mysteriene i egen kropp.

 

Og "Få meg på... ” engasjerer. Foreldre bør tørre å ta med tenåringsbarna sine og se den.Vi møter et entusiastisk skuespiller-team - det handler altså om kvinners seksualitet - er hensikten med stykket å provosere?

Likestilling på sex-området

Jeg oppfatter stykket som et grep fra Det norske Teatrets side for å komme ungdom i møte – gi dem et tilbud som kan skape debatt. Dessuten er det jo et stykke som hevder en likestilling mellom kjønnene også på det seksuelle området. Det er jo utfordrende.

Svak førsteakt

Første akten, der tabuene brytes, og unge Alma både onanerer og søker orgasme med diverse hjelpemidler består av enkeltscener uten den store sammenhengen. Mange morsomme enkeltscener, særlig onaniscenene til 15-åringen.

 

Jeg likte grepet til instruktøren, Marit Moum Aune, med å integrerer NRK Vestlandsrevyen, altså TV, inn i handlingen ved skjermer på bakveggen. Slik blir handlingen en del av vår virkelighet. Og så er det vel første gang en finansminister deltar i et teaterstykke – riktignok på TV-skjermen, men allikevel.

Andre akten er best. Når 8-barns moren spilt av Marianne Krogh drar til Stortinget og treffer Kristin Halvorsen, for å redde arbeidsplasser i bygda Odda, blir handlingen og personene i stykket satt i en samfunnsmessig kontekst. – og der er flere rørende scener. Både mellom keitete og famlende unge, og mellom foreldre og barn.

 

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.