Hopp til innhold

- Forfatterstudiet ødelegger for litteraturen

- Har ødelagt mer enn det har bygget opp, mener litteraturkritiker i Dagbladet.

Cathrine Krøger

Litteraturkritiker i Dagbladet, Cathrine Krøger, mener forfatterstudiet i Bø har vært ødeleggende i 15 år.

Foto: NRK

I litteraturtidsskriftet Prosa går tidligere elev ved forfatterstudiet i Bø, Leonard Ibsen, hardt ut mot skolen. Han mener ledelsen legger strenge føringer på elevenes arbeid.

Dette skader litteraturen, mener litteraturkritiker i Dagbladet, Cathrine Krøger:

- For å si det spissformulert så tenker jeg at forfatterskolene har vært ødeleggende for det litterære liv de siste 15 årene, sier hun.

- Strenge føringer

Ibsen går hardt ut mot forfatterstudiet i Bø. Han opplevde en skole som hevder å la studentene utvikle sine egne stemmer, men som i realiteten la strenge føringer for hva som skulle skrives.

- Vi ble rådet til å være forsiktig med å mene for mye. Vi skulle skrive med løs penn, og det ble slått ned på de gangene man beveget seg for langt ut i en politisk retning, sier Ibsen.

 

Leonard Ibsen

Leonard Ibsen mener det ble lagt for strenge rammer for både innhold og språklig uttrykk under arbeidet på fofatterskolen i Bø.

Foto: NRK

Preger litteraturen

Cathrine Krøger synes dette preger norsk debutantlitteratur.

- Det er påfallende mange som begynner å erindre i en alder av 20 år. Hvis de skal være konkrete og personlige så er det bare barndommens erindringer de kan gå til, sier hun.

- Stryk alt politisk

Leonard Ibsen mener det ble lagt for strenge rammer for både innhold og språklig uttrykk under arbeidet på skolen.

- En gjesteforeleser sa til oss: Stryk alt som har med politikk å gjøre, alt som har med historie å gjøre, stryk alle tanker om kapitalismen. Den setningen hun likte best handlet om en far som satt på en stol og tok av seg sokkene, sier Ibsen.

- Det hele har blitt en reproduksjon

Han reagerer også på at en stor andel av skolens gjesteforelesere var tidligere elever. Han mener dette skaper en snever tilnærming til faget.

- Dette er en skole som har vært der siden tidlig åttitall, og det hele har blitt en reproduksjon, sier han.

Avviser kritikken

Faglærer Leif Høghaug har dette å si til kritikken:

- Det er klart at siden studiet har holdt på siden 1982, så har det satt sitt preg på litteraturen. Mange har gått her, og mange har vært innom som lærere. Men det er en myte å påstå at det er en maktfaktor som styrer litteraturen. Den makten kan ikke studiet ha, den ligger nok heller hos forlagene.

 

Heidi Marie Kriznik

ETTERMIDDAGSGJEST:I Kulturnytt på P2 i dag kommer forfatter Heidi Marie Kriznik i studio. Hun er tidligere elev ved forfatterstudiet i Bø, og aktuell med boka 'Borte en vinter'.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

- Har ødelagt

Cathrine Krøger tror de norske forfatterskolene har vært til skade for norsk litteratur.

- Med bakgrunn i det jeg har lest de siste ti årene, vil jeg si at forfatterskolen i Bø har ødelagt mer enn bygget opp de forfatterne som har gått der, sier hun.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober