- Jeg er redd for at noe av det står i fare for å gå tapt hvis vi faller for dette som i dag kalles lovsang og som er et uendelig fattigslig fenomen sammenlignet med bibelens ord. Man holder et støynivå i fremføringen, som gjør at det er veldig vanskelig å merke ordene, slik at budskapet har lett for å forsvinne i larm, sier Lønning.
Stadig flere menigheter i statskirken bruker lovsang i gudstjenesten og Lønning som selv er salmedikter, frykter at kirkens 1000-årige salmetradisjon taper terreng.
Rusa på lyd
Moderne lovsang, som er et globalt fenomen med utspring fra USA, har vært på full fart inn i norske statskirkelige menigheter i flere år. Domkantor i Kristiansand Andrew Wilder har registrert at det kreves moderne sang for å få ungdommer til å komme i kirken.
- Det snakk om en lydmessig rus som ungdom vil ha i en opprørstid og som noen ungdommer kanskje også vil karakterisere som en slags religiøs opplevelse, sier Wilder som dessuten synes at lovsangen ikke har god nok kvalitet.
Hjertespråk
I Indremisjonsselskapets menighet Storsalen i Oslo dominerer den såkalt moderne lovsangen, selv om tradisjonell salmesang også har en vesentlig plass, sier musikalsk og kunstnerisk leder Geir Kåre Kvalevaag.
- Det handler ikke om en musikkstil, men om et hjertespråk, om et uttrykk. Hvis du skal uttrykke noe vil du velge det som ligger deg nærmest. For mange er den tradisjonelle musikken fremmed, sier Kvalvaag.