Hopp til innhold

Gripende teater

Nationaltheatrets oppsetning av Glassmenasjeriet er gripende og vakker med nært og følsomt spill.

Kjersti Holmen og Birgitte Larsen i Glassmenasjeriet av Tennessee Williams på Nationaltheatret.
Foto: Marius E. Hauge

Regissør Sophia Jupiter og scenograf Karin Lind har skapt den mest intime av alle scener ved å skyve det trange scenerommet ut mot publikum. En takhøy tyllgardin deler det avlange scenerommet og illustrerer at dette er minner fra fortiden. Det forteller også rollefiguren Tom oss i starten.

Minner fra fortiden

Teksten forteller om søskenparet Tom og Laura som lever med moren Amanda. Faren har forlatt dem og de lever på den lønnen Tom tjener som lagerassisten. ”Glassmenasjeriet”, som kom i 1944, er det stykket som ligger nærmest opp til sørstatsdikteren Tennessee Williams eget liv.

En botsøvelse

Han beskriver sin mor i dette stykket som en aldrende sørstadsskjønnhet som lever i fortiden ute av stand til å se den virkeligheten som omgir henne. Og virkeligheten, det er at sønnen Tom er homofil og søsteren Laura, som har en funksjonshemning, er så sjenert at hun mistrives ute blant folk. Moren har illusjon om at hun skal bli godt gift.

Enhjørningen er Lauras (Birgitte Larsen i Glassmenasjeriet) mest dyrebare glassfigur.
Foto: L-P Lorentz

Stykket er også forfatteren Williams botsøvelse. Han avslører sitt svik mot søsteren og moren og sin skyldfølelse for det. Sviket blir illustrert veldig konkret i stykket, ved at lyset blir borte. Strømmen blir slått av. Tom har brukt pengene som skulle betalt strømregningen til å betale medlemsskap i Sjømannsforbundet. Han er på vei ut og vekk. Den praktiske følge er at det er en femarmet stearinlysestake som skaper det intime lyset over stykkets avgjørende scene.

Skjørt som glass

Tennessee Williams bruker glassfigurer som bilder på menneskene i dette stykket. Det er Laura som samler på de skjøre glassfigurene. Ensomheten og håpløsheten til disse tre personene siger fra den forhutlete scenen ut til oss i salen og man kunne høre en knappenål falle. Jeg ble sittende åndeløst og bivåne at Laura får et urealistisk håp som så knuses samtidig som den fineste glassfiguren hennes går i stykker. Thorbjørn Harr og Kjersti Holmen viser oss et fortvilet kjærlighet hat-forhold mellom mor og sønn, forventninger og skuffelser fint balansert mot skjørheten hos Laura. Jan Gunnar Røise fungerer fint som en jordnær og sterk figur blant de andre skjøre personene.

Thorbjørn Harr som Tom i Glassmenasjeriet. Foto L-P Lorentz
Foto: L-P Lorentz

Tennesee Williams er følelsenes dikter – han er en poetisk realist som bruker symboler for å si det som ikke replikker kan si. Og i likhet med Eugene O’neill, henter han mye av temaene fra sitt eget liv Williams hovedtema er løgn og bedrag, mangel på kommunikasjon. Menneskene forstår hverandre simpelthen ikke. Folk våger ikke å snakke oppriktig sammen. Derfor blir alle mennesker ensomme. Avsondret fra hverandre i sine drømmer og håp.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.