Hopp til innhold

Slakter teaterscenen i Oslo

Flere norske musikalartister gjør suksess i utlandet, men vi får ikke se dem på Oslos scener. Lisa Stokke er en av dem som møtte veggen i Oslo.

Lisa Stokke
Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Lisa Stokke har høstet superkritikker og gjør karriere i London. Men hittil har ingen fått se henne i en Oslo-musikal. Og det er ikke fordi hun ikke har prøvd. Etter et år i Oslo ga hun opp, og dro tilbake til London.

- En lukket verden

Lisa Stokke spiller nå i "Guys and Dolls" i Londons West End - samme sted som hun høstet superkritikker i kjempesuksessen "Mamma Mia" for noen år tilbake. Konkurransen i bransjen er tøff, og hun klager ikke. Men til tross for suksess i London følte hun at Oslo var en lukket verden.

- Det var like vanskelig å få gode jobber i Oslo som i England, og da var det liten vits når jeg like gjerne kunne gå på audition i London og oppnå noe mye større på internasjonalt nivå.

Bare Teaterhøyskolen som gjelder

Lisa Stokke er utdannet ved Liverpool Institute of Performing Arts (LIPA), den såkalte Paul McCartney-skolen. Hun jobbet ett år på Dizzie Showteater, men ferdighetene hennes var ikke attraktive for andre teatre i hovedstaden. Hun følte at både film- og teaterverdenen var lukket for henne, og at det var vanskelig å komme seg innenfor.

- Det er såpass lukket at det ikke nytter hvis du ikke enten har familie i bransjen eller har gått på Teaterhøyskolen. I Oslo er det heller ingen som bruker agenter, noe som gjør det ekstra vanskelig fordi ingen kan hjelpe deg.

- Uforståelig

Teatersjef Jørg Ellertsen på Dizzie Teater engasjerte Lisa Stokke, og han er imponert over hennes gjennombrudd i London. Han skjønner ikke hvorfor musikkteatrene i Oslo ikke ville bruke henne.

- Jeg synes det er rart at ikke hun fikk flere oppdrag i Norge enn hun gjorde, for hun er veldig profesjonell og veldig morsom å jobbe sammen med.

- Verst for Oslo

Selv tror Lisa Stokke at Norge går glipp av mange musikaltalenter ved å tviholde på Teaterhøyskolen som eneste godtatte utdannelse.

- Jeg synes det er et stort handikap for Norge. Det gjør nødvendigvis at de ikke får de beste folka til jobbene. Oslo har valgt å være et lukket miljø, og det er det bare de som taper på.

Mer om denne saken kan du høre i Musikkredaksjonen på NRK P2 i ettermiddag, kl. 15.30.

Start nettradio

Kulturstrøm

  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.