Dagsavisen skriver at «Først og sist» nå anses som det viktigste utstillingsvinduet for norsk musikkbransje. Effekten på platesalget er umiddelbar etter en opptreden i fredagstalkshowet på NRK1.
- I en egen klasse
– Vi merker det på platesalget på lørdagen: Har artisten som var på Skavlan kvelden før en ny plate ute, går salget nesten alltid opp. Ingen andre tv-programmer har like stor effekt. «Først og sist» er i en egen klasse, sier produktsjef Morten Lund i Platekompaniet til Dagsavisen.
Sjefen for Universal Music, Petter Singsaas, bekrefter dette.
Selger på lørdag
– «Først og sist» er ett av de få tv-programmene som kan ha en umiddelbar effekt. Det så vi nå på opptredenen til Amy Winehouse, og det påfølgende platesalget lørdagen etter, sier han.
Andre artister som har nytt godt av Skavlan-effekten hittil i år, er Timbuktu og Christel Alsos. Tidligere har også Hallelujah-kvartetten, Richard Hawley, Antony & The Johnsons og Odd Nordstoga gjort stor suksess.