Nettavisene har ikke kontroll med hvilken reklame som havner hvor, og må luke bort annonser som ikke passer i etterkant.
Vil merke artikler
Dagbladet.no er blant nettavisene som har publisert flere upassende kombinasjoner av reklame og nettartikler. Nå vil de merke alle artikler som kan være problematiske, for å unngå flere slike tilfeller.
Administrerende direktør i Dagbladets medielab, Rune Røsten, er lei av å rydde opp i etterkant.
- Det gjelder først og fremst artikler som omhandler ulykker og krimsaker. Heretter vil vi merke av slike artikler i publiseringssystemet vårt, slik at de ikke får annonser rundt seg.
Uendelige muligheter
Den siste store tabben ble begått for drøye to uker siden da to barn i Stavanger ble kvalt av faren sin mens de sov. Under artikkelen sto det en annonse for et sovemiddel, noe som fikk leserne til å reagere.
- Men vi så det jo også selv, sier Røsten.
Problemet skyldes at nettartikler forblir som de var ved publisering, mens nettannonsene oppdateres fortløpende. Dermed er mulighetene for uheldige koblinger nær sagt uendelige.
VGNett beholder reklamen
Redaksjonssjef i VG Nett, Espen Egil Hansen, har også opplevd å måtte rydde opp i sin nettavis. I 2005 omtalte VGnett et lik som var blitt partert med motorsag, akkompagnert av en annonse for TV3-programmet Ekstrem Oppussing. I annonsen poserer en smilende programleder med - nettopp - en motorsag.
Men Hansen synes ikke det er noen god idé å fjerne reklamen systematisk.
- Leserne skjønner at reklame er reklame, og på VGNett merker vi reklamen så tydelig at ingen kan misforstå det.