Hopp til innhold

Stor forskjell på skolekvalitet i nabokommuner

Vestnes er blant Norges dårligste skolekommuner, ifølge NRKs måling. Nabokommunene er blant landets beste.

Regnestykke på tavle

Nabokommuner kan befinne seg i hver sin ende av skalaen når det gjelder kvaliteten i skolensektoren.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Tallene ligger der. Kalde og svart på hvitt. Og de sier at Vestnes kommune får karakter 2.

Øyvind Uren

Øyvind Uren innrømmer at kommunen hans har utfordringer i skolesektoren.

På videregående skole tilsvarer det så vidt ståkarakter, og ordfører Øyvind Uren (Ap) innrømmer at kommunen har utfordringer i skolesektoren.

– Hvorfor det er slik? Tja, det kan du si...

Problemet er at det ikke finnes noe entydig svar.

– Det kan være lærerkreftene i kommunen, eller strukturen eller... Det jeg kan si er at vi har fokus på dette og har lagt press på skolesjefen og skolekontoret for å bedring.

Naboene skinner

Kommunal Rapport og NRK har sett på ofisielle tall om situasjonen i skolesektoren i hver eneste skole i Norge. Det er lagt vekt på resultatet på nasjonale prøver, grunnskolepoeng, andelen faglærte lærere, antall elever per pc og en del andre faktorer.

Rangeringen presenteres i Valgmagasinet på NRK 1 og legges ut på NRK.no klokken 21.30.

Deretter har hver kommune fått en karakter fra 1 til 6 utfra hvor godt de har gjort det innen hver faktor.

Det er på denne karakterskalaen Vestnes kommune kommer så dårlig ut.

Nabokommunene Stordal og Ørskog er helt i andre enden av skalaen.

De er blant få kommuner i Norge som har fått karakteren 5.

Og for å gjøre det klart med en gang; antall kroner de tre kommunene bruker per elev, har lite eller ingenting å si på resultatet.

I Vestnes bruker kommunen 90.417 kroner per elev mellom 6 og 15 år. Nabokommunene bruker henholdvis 96.242 og 100.240 kroner.

Gjennomsnittet i Norge uten Oslo ligger på 87.988 kroner.

Dette er karakterene for noen av kommunene i Møre og Romsdal:

Skolekommuner i Møre og Romsdal

Kommune

Netto driftsutg per innb 6-15 år

Elever per kommunal skole

Karakter

Ørskog

100 240

137

5

Stordal

96 242

157

5

Rindal

90 034

148

5

Ulstein

95 803

230

2

Vestnes

90 417

201

2

Eide

92 947

123

1

– Villet utvikling

Ordfører Thorbjørn Fylling (Frp) i Ørskog kommune svarer nøyaktig det samme som ordførerkollega Ulven når han får spørsmålet om hvorfor kommunen gjør det så bra.

– Det er sammensatt.

Han holder imidlertid frem fokus som den viktigste årsaken til at kommunen gjør det så bra.

Fokus sammen med:

  • Høyt utdanningsnivå i kommunen.
  • Stor stabilitet i lærerstaben.
  • Stabil og god ledelse på skolene.
  • Stor interesse for skolesaker i kommunestyret.

– Jeg har vært oppe på en av barneskolene med blomster fordi de ikke hadde en eneste sykefraværsdag på et helt kvartal, sier Fylling.

Thorbjørn Fylling

Thorbjørn Fylling er ordfører i Ørskog kommune, som kommer svært godt ut av skoleundersøkelsen.

Foto: Trond Vestre / NRK

Han forteller også om et kommunestyre som bruker ett helt møte hvert år på å gå gjennom alle sider ved kommunens skoler.

– Vi ser på resultatene og på hvilke utfordringer som ligger foran oss. Dette er det stor interesse for på tvers av politiske skillelinjer, og skillelinjene har en tendens til å viskes litt ut i forbindelse med akkurat disse møtene, sier Fylling.

Så tar ordføreren en kunstpause i telefonen.

– Jeg må si dette gleder meg stort. Jeg er ikke overrasket, men det viser at fokus og interesse på alle nivåer gir gode resultater, sier Fylling.

Drømmen om topp-karakteren

I nabokommunen sitter Uren og lurer på hva han og kommunen skal finne på for å bedre på reslutatene.

– Når man ser på ressursbruken er jeg overrasket. Drømmen er jo å bli best mulig og gjøre det best mulig for elevene. Det er de som er fremtiden, så kvalitet i skolen er viktig, sier Uren.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger