Hopp til innhold

Her undervises barna av ufaglærte

Tenk deg at du ønsker å gi poden best mulig start i livet. Så viser det seg at mer enn halvparten av lærerne helt ut ungdomsskolen er ufaglært.

Bjarkøy rådhus

I enkelte kommuner underviser ufaglærte lærere i 20 prosent eller flere av skoletimene i grunnskolen.

Foto: Bjarkøy kommune

Slik er det i Bjarkøy kommune - som er den kommunen i landet som bruker desidert størst andel ufaglærte til å undervise kommunens barn og unge.

Mer enn 60 prosent av undervisningen som gis til elever i første til 10. klasse på Bjarkøy, utføres av ufaglærte.

Les også: 181 skoler lagt ned på fire år
Les også: De rødgrønne legger ned mest
Les også: – Lærerne gjør ikke jobben sin

– Utviklingen har vært dramatisk de siste 10 til 15 årene. Vi har hatt en lang periode der alle var faglærere til dagens situasjon hvor mer enn halvparten står uten den pedagogiske biten.

– Det er ikke heldig, og det er ikke slik det skal være, sier rektor John Erik Kristiansen ved Bjarkøy skole.

Kommunen er imidlertid ikke alene om å bruke mye ufaglært arbeidskraft.

NRK har gått gjennom bruken av ufaglærte årsverk i norsk grunnskole. Ifølge de offisielle tallene ligger gjennomsnittsbruken på rundt fire prosent.

Noen kommuner bruker imidlertid langt mer enn gjennomsnittet.

I 10 av Norges kommuner brukes ufaglært arbeidskraft til å undervise i 20 prosent eller mer av timene i grunnskolen (se liste under).

Andel ufaglærte årsverk fra 1 - 10 klasse i norsk skole

Kommune

Fylke

Andel ufaglærte årsverk

Snitt hele Norge

Alle fylker

3,80 prosent

Bjarkøy

Troms

62,61 prosent

Røst

Nordland

28,04 prosent

Lebesby

Finnmark

25,31 prosent

Solund

Sogn og Fjordane

23,57 prosent

Engerdal

Hedmark

23,15 prosent

Meløy

Nordland

22,58 prosent

Bokn

Rogaland

21,86 prosent

Gamvik

Finnmark

21,61 prosent

Norddal

Møre og Romsdal

21,54 prosent

Fosnes

Nord-Trøndelag

19,84 prosent

Ekspander/minimer faktaboks

Tallene er offisielle tall som kommunene selv rapporterer inn til Grunnskolenes Informasjonssystem.

Professor: – Negativt for elvene

Det mener pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda er bekymringsfullt.

– Det er stor sannsynlighet for at dette virker negativt inn på elevenes læring og utvikling, sier Haug til NRK.

Han sier faglærte lærere har kompetanse til blant annet å utfordre elevene til egen læringskvalitet på en positiv måte.

– De som ikke har har denne kompetansen vil ha mindre sjanser til å skape et engasjement som virker positivt på elvenes læring, sier professoren.

Haug mener regjeringen ikke gjør nok for å få nok kvalifiserte lærere inn i norsk skole til tross for at mange lærere går av i løpet av de nærmeste årene.

Det gir mangel på kvalifiserte lærere.

Lærere vil ikke jobbe i utkanten

– En del av forklaringen på utstrakt bruk av ufaglærte, er at det er få lærere.

– Det kan også handle om at det er vanskelig å rekruttere til utkantkommuner og små skoler. De kan ha større vansker med å rekruttere. Når det blir få lærere, blir det mindre attraktivt å være på skolen, sier Haug.

Det er rektor Kristiansen og ordfører Edmmar Osvoll i Bjarkøy kommune helt enige i.

– Det er situasjon som er kjennbar for mange småkommuner. Vi har den problematikken at vi ligger veldig i utkanten. Vi har to ferger for å komme ut til Bjarkøya, og det gjør at folk vegrer seg for å søke lærerjobber her ute, sier Osvoll.

Han sier kommunen ser alvorlig på situasjonen og har gjort flere grep for å lokke faglærte lærere til Bjarkøy.

– Vi har vedtatt en gullkantet rekrutteringsavtale der de som er faglærte lærere får høyere lønn, barnehageplass, bolig og andre goder de ikke får i byer og tettbygde strøk i landet.

– Min oppfordring er at folk begynner å søke til distriktene for det skjer mye godt arbeid innen skolene rundt omkring i distriktet, sier Kristiansen.

AKTUELT NÅ