Hopp til innhold

DNB advarer mot økt svindelfare

I helgen stenger DNB både nettbanken og mobilbanken for første gang. Norges største bank advarer sine to millioner kunder mot økt fare for svindel.

Dette er en svindelkopi av DNBs nettbank

Denne nettsiden er identisk med DNBs virkelige nettsider med ett viktig unntak. Nettadressen, som starter med koscian.pl. Det betyr at dette er et forsøk på svindel.

Foto: Skjermdump

I ett år har DNB hatt over 700 personer i sving for å gjøre nettbanken og resten av de digitale tjenestene mer driftsstabile.

– Dette er det største IT-flytteprosjektet som noen sinne har vært gjennomført i Norge. Hele flytteprosessen skal være gjennomført innen utgangen av august, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for IT i DNB.

DnB-kunder må være ekstra på vakt de nærmeste dagene. For for første gang stenger banken både nettbanken og mobilbanken på grunn av et stort it-prosjekt - og de frykter da svindelforsøk mot kundene.

VIDEO: Se reportasjen fra Dagsrevyen.

Skal flytte info tilsvarende 100.000 Iphoner

I pinsehelgen sitter 120 innleide eksperter fra den indiske it-giganten HCL i bankens hovedkontor i Bjørvika i Oslo. De skal sørge for at all informasjon om bankens to millioner kunder flyttes fra åtte datasentre til et helt nytt datasenter inne i fjellet på Rennesøy utenfor Stavanger. Ytterligere 230 eksperter jobber med prosjektet fra India.

Phising

Dette er et eksempel på såkalt phishing, eller å fiske til seg informasjon. Men ingen banker sender e-poster til kundene sine der de oppfordrer om å oppgi personopplysninger eller kontoinformasjon. Dette er et svindelforsøk.

Foto: Skjemdump

Mange av dem har sin opprinnelse fra India. De er hentet inn fra store it-prosjekter rundt om hele verden, sier Fiksdahl.

Totalt skal 1,6 såkalte petabyte flyttes i løpet av hele prosessen. Det tilsvarer lagringskapasiteten til 100.000 Iphoner med 16 gigabyte.

– Bare i mobilbanken har vi nå 12 millioner besøk i måneden. Kundene er blitt selvbetjente, og vi må ha systemer som virker optimalt. Bedre systemer og driftsstabilitet vil bidra til at vi kan videreutvikle og utvikle nye tjenester raskere. Men før vi kommer dit vil kundene våre som nevnt av og til møte stengte digitale dører i lavt trafikkerte timer i helger og høytider fremover, og det beklager vi, sier konserndirektør for personmarked, Trond Bentestuen.

– Fare for at kriminelle benytter anledningen

Dermed må DNBs knappe to millioner nettbankkunder belage seg på at nettbank og mobilbank ikke fungerer fra fredag kveld til søndag kveld.

Under flyttingen vil nettbanken, mobilbanken og SMS-tjenestene være nede i 48 timer. For kundene er det ingen risiko, sier Fiksdahl.

Even Westerveld

- For mange har allerede blitt svindlet som følge av phishingforsøk, sier Even Westerveld i DNB.

Foto: DNB

Likevel advarer DNB mot økt fare for at kriminelle vil benytte anledningen til å sende ut e-post til forvirrede kunder, for å få tilgang til personopplysninger som kundene bør skjerme.

– Vi ser at såkalt phising og svindelforsøk skjer hyppigere foran store høytider og store hendelser. Det kan være at noen utnytter muligheten, så kundene må passe litt ekstra på, sier Fiksdahl.

– Frykter nye angrep i pinsen

Informasjonsdirektør Even Westerveld viser frem flere skjermdumper med det som later til å være DNBs design og hjemmeside, kun avslørt av en obskur nettadresse.

– Fra bankenes side vil vi aldri be om at kundene utleverer personlig informasjon på e-post. Bare der bør det ringe en rød varsellampe for folk, advarer Westerveld.

Han sier at alt for mange har blitt svindlet på rene phisingforsøk bare de siste månedene.

– Vi hadde et større angrep før påske vi heldigvis fikk avverget, men vi frykter det samme kan skje nå, særlig fordi vi tar ned vår egen tjeneste,

AKTUELT NÅ