Hopp til innhold

Nå må skipene rapportere i nord

Norge og Russland har fått gjennomslag i FN for en ny ordning som styrker sjøsikkerheten.

Nordøstpassasjen

Skipstrafikken gjennom Nordøstpassasjen (grafikk) har økt betraktelig det siste året på grunn av mindre is. Det fører også til mer trafikk av store skip i Barentshavet.

Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Onsdag fikk Norge og Russland gjennomslag i FNs sjøfartsorganisasjon IMO om å opprette et påbudt skipsrapporteringssystem i Barentshavsområdet.

Mange skip med farlig last

Systemet, som heter Barents SRS, vil gi norske og russiske myndigheter økt detaljkunnskap om skipstrafikken i området, og det vil på den måten bidra til en tidligere varsling av trafikk som krever særlig oppmerksomhet.

Skipstrafikken i Barentshavet og langs norskekysten i nord har økt betraktelig de siste årene. Daglig går det mange store skip som er lastet med olje, gass og gods.

Av og til går det også skip som er lastet med atomavfall til og fra Russland.

– Dette vil styrke sjøsikkerheten ytterligere i de nordlige havområdene, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Barents SRS er det første IMO-godkjente skipsrapporteringssystemet i verden som ikke krever verbal kommunikasjon.