Hopp til innhold

– Verdighetsgarantien er bare en samling gode ord og tanker

Mangeårig overlege, Sigurd Sparr, mener garantien som skal sikre pasienter en verdig behandling vil få liten praktisk betydning.

Sigurd Sparr

– Verdighetsgarantien er veldig rundt formulert og er bare en samling med gode ord og tanker, sier mangeårig overlege Sigurd Sparr.

Foto: Ken Are Bongo / NRK

Loven om kommunehelsetjenester er endret fra første januar. Blant annet skal en ny paragraf garantere at omsorg og behandling blir gitt med respekt for den enkeltes verdighet.

Det skjer ett år etter at Hans-Jacob Bønå fra Vadsø måtte kjempe for å få sin døende far, Roald, hjem fra sykehuset.

Bønå og familien opplevde å bli møtt av et helsevesen preget av dårlig informasjon og brutte løfter. For dem opplevdes situasjonen som uverdig da de som mest hadde behov for verdighet.

– Det føltes virkelig som å bli tråkket skikkelig på, og pappa sa jo selv på sykerommet sitt på Hammerfest sykehus at det føltes som psykisk terror, sier Hans-Jacob Bønå.

Video Mer verdighet i helsevesenet

Mer verdighet i helsevesenet

– Bare en samling gode ord og tanker

Ifølge Helsetilsynet ble ingen regler brutt den gang, men nå blir altså loven endret.

Ny garanti til tross, i praksis har lite eller ingenting skjedd. Det mener mangeårig overlege og medlem av etikkutvalget ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Sigurd Sparr.

– At den er der er jo utmerket, men i praksis vet jeg ikke riktig hvor stor betydning den vil få. Den er veldig rundt formulert og er bare en samling med gode ord og tanker.

Mangler prioriteringer og ressurser

Sigurd Sparr har i et langt legeliv arbeidet med dem som også Helsetilsynet mener har mest behov for en slik verdighetsgaranti; eldre og gamle mennesker.

– I den opprinnelige formuleringen til verdighetsgarantien var man inne på en rekke områder. Blant annet forsvarlig boform, god kost og at pasienter som var i pleie skulle ha en normal døgnrytme. Man skulle sikre lindring, en verdig død og faglig forsvarlig oppfølging.

– Alt dette er jo ting vi jobber med hele tiden og som er utmerket – men som dessverre ikke alltid blir fulgt opp. Årsaken er mangel på både ressurser og prioriteringer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Roald Bønå og familien

Etter mye om og men fikk Roald Bønå dø hjemme hos sin familie i Vadsø.

Foto: NRK

Sigurd Sparr er slett ikke sikker på at den nye garantien vil gi pasientene en mer verdig behandling.

– Man får håpe, men jeg er skeptisk til det. Det er jo fine ord og tanker, men det praktiske her er hva man har av tilgjengelig personell og ressurser.

– Da kommer man ikke unna kommuneøkonomi og prioriteringer. Spørsmålet blir blant annet i hvilken grad kommunene vil takle å få dette i fanget i tillegg til alt annet som har med samhandlingsreformen å gjøre, sier Sparr.

Ber pårørende om å melde fra

Om faren til Hans Jacob Bønå og familien ville fått bedre behandling med en lovfestet verdighetsgaranti er umulig å si. Garantien er tre dager gammel og fylkeslege i Finnmark Karin Straume ber nå pasienter og pårørende om å si ifra.

– Hvis folk får tjenester fra kommunen hvor de opplever at deres verdighet ikke blir ivaretatt så kan de klage til oss.

– Vi kan være med på å vurdere hvor terskelen skal ligge for at folk skal få tjenester levert med verdighet og respekt for den enkeltes integritet, sier Straume.

Fylkeslege i Finnmark, Karin Straume

Fylkeslege i Finnmark, Karin Straume.

Foto: Arnstein Jensen / NRK