En EU-regel hindrer flyene å fylle det drivstoffet de trenger.
Ambulansefly som for eksempel et Beechcraft B200 har lov til å lande og ta av på korte rullebaner, men da kan de ikke veie for mye.
Hindret av regelverket
Ingen liker dagens situasjon der noen ord i et EU-dokument setter liv og helse på spill.
Diskusjonen med europeiske og norske luftfartsmyndigheter derfor allerede i gang, men det kan ta lang tid før man er i mål.
– Jeg synes dette er en sak som burde kunne løses med en dispensasjon. Flyet kan fylle mer drivstoff, men regelverket hindrer oss, sier fagdirektør i Helse-Nord, Jan Norum.
- LES OGSÅ: Stopper grenseløs ambulanseavtale
– Det haster
Lufttransport AS eier og drifter de elleve ambulanseflyene som er spredt over hele landet.
– Det haster med å få dette løst. Den store utfordringen er at det er en marginal operasjon og vi har vektbegrensninger på disse flyene. Vi får rett og slett ikke nok drivstoff med oss under alle værforhold – det er en utfordring, sier Frank Wilhelmsen, driftsdirektør i Lufttransporten AS
- LES OGSÅ: – Svekker beredskapen langs kysten