Hopp til innhold

Frykter finnene «stjeler» nordlyset

Finland har allerede julenissen. Nå satser de på nordlyset. Norsk reiseliv varsler kamp om nordlysturistene.

Nordlys over Kvaløya

Hvem blir nordlysreisemål nummer én? Norsk og finsk reiseliv konkurrerer om nordlysturistene.

Foto: Per Ivar Somby

Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Per Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

– Vi har tidligere erklært nordlyset som norsk . Det står fortsatt fast. Nordlyset er svært viktig i markedsføringen av Norge, understreker reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge overfor NRK.

Finnene har tidligere tilbudt nordlysopplevelser, men nylig presenterte den offisielle reiselivsguiden Visit Finland en egen nordlysvideo . Siden videoen ble lagt ut på You Tube 22. september, har over 128.000 nettsurfere sett nordlyset blafre over de nordfinske skoger.

I tillegg skriver finnene turistside :

«I Nord-Finland kan nordlyset være synlig opp til 200 timer i året».

Sånt gjør inntykk hos sjefen som årlig bruker 150 millioner kroner på å markedsføre Norge i utlandet.

– Det er tydelig at kampen om nordlyset hardner til, konstaterer Tuftin og viser til at også islendingene har begynt å selge nordlysopplevelser.

Det er tydelig at finnene mener alvor.

Anne Berit Figenschau, reiselivssjef i Visit Tromsø


VIDEO: Se VisitFinland.com sin nordlysvideo

Satser hardt på vinterturisme

På 80-tallet åpnet Finland et flunkende nytt julenisseland utenfor Rovaniemi. Turistattraksjonen drar årlig en million besøkende. Med ny video og markedsføring er det opplagt at finnene ønsker å kapre flere vinterturister.

Direktør for merkevare- og markedsarbeidet til finske turistmyndigheter, Mervi Holmén, var mandag ikke tilgjengelig for kommentar.

Til britisk presse har hun tidligere gjort det klart at finnene står klare til å ta imot flere vinterturister.

– Nord-Finlands moderne infrastruktur og tjenester gir reisende enkel adgang til unike villmarksopplevelser, lokker hun.

– Finnene slår oss på rullebane

Anne Berit Figenschau

Reiselivssjef i Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau,

Foto: Kim Kr. Nordli

Reiselivssjef i Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau, hadde i vinter over 37.000 gjestedøgn fra utlandet - hovedsaklig fra Europa og Asia.

Vinterturismen omsetter for 100-200 millioner kroner årlig i Ishavsbyen, ifølge anslag fra det lokale reiselivet.

– Turistene som kommer om vinteren er veldig viktige for oss. Det er tydelig at finnene mener alvor. De har fordeler vi foreløpig ikke kan konkurrere mot. Jeg har nylig vært i Japan og møtt turoperatører. De etterlyser lengre rullebane som kan ta imot store chartermaskiner. I dag kan de fly fra Tokyo til Helsinki, og videre direkte til Nord-Finland. I Tromsø har vi ikke en slik rullebane. Det handler om tilgjengelighet, sier Figenschau som gjerne skulle ha hatt Finnairs flynettverk til Asia.

– Da kan dere kanskje ikke gjøre så mye?

– Jo, vi må fortsatt fokusere på produktet vi har. Her kan du se nordlyset i storslått natur med hav og fjell som omgivelser. Vi har god infrastruktur, en spennende by og mer behagelig vintertemperatur enn Nord-Finland. Hos oss er gjennomsnittstempereaturen vinterstid på tre minusgrader. Du fryser ikke like mye her, framholder hun.

Intensiverer nordlyskampen

Det vi har erfart, er at det er to ting utlendingene kjenner Norge for; fjordene og nordlyset.

Per Arne Tuftin, reiselivsdirektør Innovasjon Norge

Verdens største utgiver av engelskspråklig reisestoff, Fodor’s, setter Nord-Norge øverst på lista over ti steder i verden der du kan se nordlys. I tillegg er nordnorsk nordlys kåret til verdens vakreste frimerkemotiv og blitt brukt av bl.a. The Royal Liverpool Philharmonic .

Tidligere i år var også nordlyset tema på The Today Show hos NBC.

Innovasjon Norge varsler kamp for å bli nordlysland nummer én.

– Det vi har erfart, er at det er to ting utlendingene kjenner Norge for; fjordene og nordlyset. Jeg tror vi må gå enda tettere sammen med våre partnere, spesielt i Nord-Norge. Vi må finne ut hvordan vi kan spisse markedsføringen vår enda bedre. Vi kan jo tilby flere vinteropplevelser enn finnene, bl.a. gjennom hurtigruta, avslutter han og gjør det klart at situasjonen er langt fra er dyster:

– Det er viktig å huske på at Norge er nummer to på Google om du søker på ordet «northern lights».

Flere nyheter fra Troms og Finnmark