– Jeg tror folk er klar over at når man driver en 24-timers operasjon med 12 skip er det en viss risiko. Uheldigvis slo det til på MS Nordlys før helga, sier kommunikasjonsdirektør, Ragnar Norum.
Før brannen i hurtigruteskipet MS Nordlys i forrige uke seilte selskapet i medvind etter sommerens sending av «Hurtigruten minutt for minutt».
- SE VIDEO:
Kan ha skadet omdømmet
Norum innrømmer at selskapets omdømme nå kan ha tatt en annen kurs.
– Vi bygde opp en omdømmekapital etter sommerens sending. Den er nødvendigvis gått litt ned i en slik situasjon.
Til tross for brannen forteller Norum at selskapet ikke har fått noen avbestillinger de siste dagene.
- LES OGSÅ:
Fokus på sikkerhet
Han sier at selskapet nå vil ha større fokus på å fortelle passasjerene om deres sikkerhetsarbeid.
– Sikkerhet har alltid vært 1. prioritet i Hurtigruten. Vi må fortsette å fortelle om dette uansett hva som skjer, sier han.
Brannen på MS Nordlys krevde to menneskeliv, og flere ble også skadd. Fortsatt er tilstanden alvorlig for to av skipets besetning.
- LES OGSÅ:
Passasjerene vil seile videre
Norum forteller at passasjerene som var om bord da brannen brøt ut har kommet med gode tilbakemeldinger til selskapet.
– De sier at ting var rolig og at det virket som det foregikk som det skulle. I tillegg har vi fått skryt for oppfølgingen de har fått i ettertid.
Han forteller at ingenting tyder på at passasjerene er skremt bort fra å seile med hurtigruten.
– Ingen har sagt at de ikke vil seile. Mange av passasjerene ville reise videre med en gang, men skipene var jo fulle. Nå er vi i ferd med å finne alternative løsninger for dem, sier han.
Skal tømme skipet
Norum frykter ikke at hendelsen vil gå nevneverdig ut over merkevaren Hurtigruten.
– Det er for tidlig å si, men håper og tror at vi vil gjenvinne tillitten fra passasjerene. Den er vi avhengig av, sier han.
I løpet av helgen har skipet blitt stabilisert, og hullet i skroget tettet. I løpet av mandagen skal skipet tømmes for godts, biler og personlige eiendeler.