Hopp til innhold

– Må gjenvinne passasjerenes tillit

Hurtigruten seilte i medvind før brannen på MS Nordlys i forrige uke. Nå innrømmer Hurtigruten ASA at selskapets omdømme kan ha tapt seg som følge av brannen.

Hurtigruta Nordlys fredag litt etter klokka 9

Hurtigruta MS Nordlys sto en stund i fare for å kantre ved kai i Ålesund. Hendelsen med skipet kan ha gjort at selskapets omdømme også krenger.

Foto: Sigurd Pfeifer/ Thorstein Habla Foss / Nord Helikopter

– Jeg tror folk er klar over at når man driver en 24-timers operasjon med 12 skip er det en viss risiko. Uheldigvis slo det til på MS Nordlys før helga, sier kommunikasjonsdirektør, Ragnar Norum.

Før brannen i hurtigruteskipet MS Nordlys i forrige uke seilte selskapet i medvind etter sommerens sending av «Hurtigruten minutt for minutt».

  • SE VIDEO:
    Video Fakta om hurtigrutebrannen

    Alt om brannen på MS Nordlys

Kan ha skadet omdømmet

Norum innrømmer at selskapets omdømme nå kan ha tatt en annen kurs.

– Vi bygde opp en omdømmekapital etter sommerens sending. Den er nødvendigvis gått litt ned i en slik situasjon.

Til tross for brannen forteller Norum at selskapet ikke har fått noen avbestillinger de siste dagene.

Fokus på sikkerhet

Ragnar Norum

Kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten ASA, Ragnar Norum.

Foto: Hurtigruten

Han sier at selskapet nå vil ha større fokus på å fortelle passasjerene om deres sikkerhetsarbeid.

– Sikkerhet har alltid vært 1. prioritet i Hurtigruten. Vi må fortsette å fortelle om dette uansett hva som skjer, sier han.

Brannen på MS Nordlys krevde to menneskeliv, og flere ble også skadd. Fortsatt er tilstanden alvorlig for to av skipets besetning.

Passasjerene vil seile videre

Norum forteller at passasjerene som var om bord da brannen brøt ut har kommet med gode tilbakemeldinger til selskapet.

– De sier at ting var rolig og at det virket som det foregikk som det skulle. I tillegg har vi fått skryt for oppfølgingen de har fått i ettertid.

Han forteller at ingenting tyder på at passasjerene er skremt bort fra å seile med hurtigruten.

– Ingen har sagt at de ikke vil seile. Mange av passasjerene ville reise videre med en gang, men skipene var jo fulle. Nå er vi i ferd med å finne alternative løsninger for dem, sier han.

Skal tømme skipet

Norum frykter ikke at hendelsen vil gå nevneverdig ut over merkevaren Hurtigruten.

– Det er for tidlig å si, men håper og tror at vi vil gjenvinne tillitten fra passasjerene. Den er vi avhengig av, sier han.

I løpet av helgen har skipet blitt stabilisert, og hullet i skroget tettet. I løpet av mandagen skal skipet tømmes for godts, biler og personlige eiendeler.