Hopp til innhold

SV frykter masseoppsigelser

I Sverige sa 70 av selskapets sjåfører opp i protest mot dårlige arbeidsforhold. I februar begynner Nobina å kjøre buss i Tromsø.

Bussfront

Fra februar overtar Nobina bussrutene i Tromsø fra Cominor.

Foto: Montasje

Cominorsjåfør

Bussjåfør Lars Gundersen vil beholde gode lunsjpauser i kantina.

Foto: NRK

Det internasjonale transportselskapet Nobina vant anbudet om å drive kollektivtransport i Tromsø. Fra februar og seks år framover skal de kjøre buss i byen.

Avtalen har en verdi på en milliard kroner, og kan utvides til 1,6 milliarder.

Nobina har 30 prosent av kollektivtrafikken i Sverige. Her har selskapet en historie preget av konflikt, rettssaker, bøter og masseoppsigelser.

Etter at Nobina tok over driften har de blant annet effektivisert rutetabellen.

Masseoppsigelser

Sjåfører har opplevd å få klager fra passasjerer for at de ikke har holdt ruten, selv om de har droppet pauser for å holde tidstabellen.

I en forstad til Stockholm sa 70 sjåfører opp på grunn av stress og dårlig arbeidsmiljø etter at Nobina tok over.

– Vi må samarbeide med arbeidsledelsen og jobbe for et bedre arbeidsmiljø. Sånn som det er nå, risikerer flere å bli syke, sier Kjersti Sjølund i Fagforbundet Kommunal i Sverige til NRK.

SV bekymret

SVs gruppeleder i fylkestinget Ellen Øseth frykter at man kan få de samme problemene i Tromsø når Nobina overtar driften her.

– Jeg tror vi vil se den samme utviklinga. At sjåfører rett og slett gir opp, og ikke vil kjøre. Vi kan få se oppsigelser og høyere sykefravær, sier Øseth.

Hun mener at strammere ruter vil gi sjåførene økt stress i en stresset arbeidshverdag.

Fylkesråd for samferdsel Kari Anne Opsahl ønsket i går ikke å kommentere saken eller hvordan Nobina kan ha et 196 millioner lavere anbud enn Cominor, på samme tjeneste.

Må følge tariffavtale

Håvard Gulliksen styreleder i Troms Fylkestrafikk stiller ikke spørsmål ved hvordan Nobina håndterer rutetabellen etter at de starter driften.

– Hvordan Nobina forholder seg til å løse dette, er ikke noe vi kan gå inn og styre. Vi forutsetter at de følger de gjeldende tariffavtalene, sier Gulliksen.

– Det er ingen god tanke at vi ikke skal få tid til å prate med kolleger i kantina. At vi må spise på endeholdeplassen alene for å spare tid, i stedet for å ha pause i kantina, sier bussjåfør Lars Gundersen.

Han forteller likevel at sjåførene i Cominor har fått høre mye positivt om Nobina, men at de ikke kan stole på det de får høre før Nobina har begynt å drive bussen.

– Må effektivisere

– Jeg ser ikke for meg at det skal oppstå slike situasjoner som i Sverige. Vi ser for oss godt og tett samarbeid med Cominors tillitsvalgte for å få til en god oppstart i Tromsø, sier Stein Nilsen administrerende direktør i Nobina Norge.

Han har likevel tro på at det et vil bli et mer presset tidsskjema når Nobina skal drifte bussrutene.

– Et av hovedpoengene med anbud er mer kollektivtrafikk for pengene. Anbudsutsetting innebærer at vi ser etter nye og effektive måter å drive virksomheten på, sier Nilsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark