De første 18 fiskebåteierne i Finnmark får nå invitasjon til å inngå som en del av oljevernberedskapen rundt Goliat. Ved et oljeutslipp skal fiskebåter kunne slepe lenser og frakte utstyr. 140 fiskebåter har blitt vurdert.
– Målet er å finne 30–40 fartøy som kan inngå i den kystnære oljevernberedskapen i hele Finnmark. Vi ønsker å få så mange båter med for å ha en fleksibilitet dersom uhellet skulle være ute, sier administrerende direktør Sjur Knudsen i Norsk Oljevernforening for Operatørselskap (NOFO), til NTB.
Første gang
NOFO har sammen med Goliat-operatøren Eni Norge og partner Statoil samarbeidet med Fiskarlaget Nord for å innføre denne ordningen. Ideen er ikke ny, men har ikke vært prøvd ut i full skala som en del av den permanente oljevernberedskapen på norsk sokkel før nå.
– Modellen har vært prøvd ut ved flere leteboringer i Finnmark, blant annet Nucula 1 og Nucula 2. Regelverket for denne ordningen kom på plass i januar i år. Vi håper at ordningen også kan bli aktuell for andre steder langs norskekysten, sier Knudsen.
Opplæring
Fiskerne som skal delta vil i løpet av høsten få en omfattende opplæring i oljevernberedskap.
– Det har vært en utfordring å få tilpasset øvelser til tidspunkter der fiskeflåten ikke er i fiske. Men dette har man løst gjennom å ta inn så mange båter og å kjøre så mange øvelser at alle som deltar kan øve utenom sesongen, sier Ivar Sagen i Fiskarlaget Nord.
- Les også: Styrker oljevernet i Vest-Finnmark
Bedre beredskap
Både oljeinteressene og fiskerne mener at denne frivillige ordningen bidrar til en bedre oljevernberedskap. Ikke bare rundt Goliat, men langs hele Finnmarkskysten. Goliat ligger om lag 70 kilometer vest av Sørøya og 50 kilometer fra Snøhvitfeltet.
– Goliat ligger forholdsvis nær kysten med korte drivtider til land. Det gjør at vi ser et ekstra behov for å styrke oljevernberedskapen. Med denne ordningen blir beredskapen utenfor finnmarkskysten bedre uansett om utslippskilden er et skipshavari eller utslipp fra oljevirksomheten, sier oljevernrådgiver Ole Hansen i Eni Norge.
- Les også: Her styrkes nå oljevernet
Lokalkunnskap
Fiskerne er ikke bare til stede i området. De har også en unik kjennskap til geografi, lokale vær- og strømforhold, og til hvordan man opererer fartøy utenfor Finnmark. Fiskebåteier Kjell Larsen er en dem som blir invitert til å være med.
– Det er sentrale myndigheter som bestemmer om vi skal drive oljevirksomhet i Barentshavet eller ikke. Vi forholder oss til det, og prøver å komme i dialog med oljenæringa på en best mulig måte, slik at resultatet blir best mulig for begge næringene, sier Larsen til NTB.