Hopp til innhold

Fylkesrådet ønsker å heve kontrakten

Fylkesrådet har i et ekstraordinært møte tirsdag bestemt seg for at de ønsker å heve kontrakten med Boreal Transport Nord.

Video Vil heve hurtigbåtavtale

De nye hurtigbåtene har vært forfulgt av uhell og problemer. Her er MS Sollifjell.

Fylkesråd for samferdsel Kari Anne Opsal kalte fylkesrådet inn til møte etter alle hendelsene med de nye hurtigbåtene i Troms.

I møtet i dag ble det klart at fylkesrådet anbefaler at fylkeskommunen går fra kontrakten med Boreal Transport Nord.

– Vi er samstemte om at vi må ta affære. Dette går ikke lengre. Det er jo nye hendelser på løpende band – det er nesten ikke til å tro, sier fylkesråd for samferdsel Kari Anne Opsal til NRK.no.

Samtidig som fylkesrådet hadde sitt møte, brukte hurtigbåten Fløyfjell 20 minutter og 3 forsøk før de fikk lagt til kai i Tromsø. MS Kistefjell stoppet helt opp tidligere i dag, etter at noen prøvde å skylle ned en bleie i toalettet på om bord.

Ser etter nye løsninger – som holder vann

Kari Anne Opsal

Kari Anne Opsal, fylkesråd for samferdsel i Troms.

Foto: Gunn-Mari Eliseussen / NRK

En ekstern advokat har gått gjennom de juridiske sidene ved kontrakten, og mener det er grunnlag for å heve den på grunn av mislighold av avtalen.

– Vi begynner å se oss om etter nye løsninger. Hurtigbåt skal vi ha, og frem mot svarfristen Boreal har fått jobber vi med den saken, sier fylkesråden.

Hun er klar på at et godt tilbud skal på plass, og at hun har sikkerhet og regularitet i høysetet når hun nå ser fremover.

– Vi må gå i dialog med aktuelle partnere, men først skal vi gjøre en grundig vurdering og ta gode beslutninger – som holder vann, sier Opsal.

Brev til Boreal Transport

I et brev fra fylkesrådet til Boreal Transport Nord nevnes flere uheldige hendelser etter at båtene ble satt i drift.

På møtet hadde vi en gjennomgang av de juridiske aspekter ved saken, og vi har nå sendt et brev til Boreal Transport Nord med varsel om at vi vil heve avtalen, sier Opsal.

«Flere av disse er av en slik karakter at de både isolert og sett under ett må anses som vesentlig mislighold som gir grunnlag for heving av kontrakten,» står det i brevet.

Punktene fylkesrådet peker på i kontrakten er disse:

Får mulighet til å svare

Saken må trolig opp til politisk behandling i fylkestinget.

Før fylkeskommunen tar en endelig avgjørelse på om de ønsker å heve kontrakten, får Boreal Transport Nord en mulighet til å kommentere de punktene som er nevnt i brevet fra Fylkesrådet.

Selskapet får frist til 5. august til å svare på brevet.

– Boreal har fått en svarfrist til 5. august. Etter det må vi ta en endelig avgjørelse, sier Opsal til NRK.no.

Tar ikke selvkritikk

Allerede for halvannet år siden – på signingsferden fra Båtservice Mandal – fikk den første båten skader på skroget.

Siden den gangen har problemene stått i kø for de lette karbonbåtene, med skader og problemer med å legge til kai som hyppige gjengangere.

Troms fylke tar ikke kritikk for at de har vært for unøyaktige i anbudet;

– Vi har ikke bestilt båtene – det har Boreal gjort. Vi har bestilt en tjeneste og kan vanskelig lastes for at leverandør har bestilt båter som ikke oppfyller kravene. Vi har rett og slett ikke fått den varen vi har bestilt, sier fylkesrådsleder i Tromsø, Pia Svensgaard.

Daglig leder Stig Solheim i Boreal sier de ikke vil kommentere saken tirsdag.

– Vi har registrert fylkesrådets vedtak, og skal sette oss ned i ro og mak og lese brevet før vi kommer med et tilsagn innen 5. august, sier Solheim til NRK.