De borgerlige og Arbeiderpartiet i Tromsø står steilt mot hverandre når det gjelder innføring av bompenger på ny E8 i Ramfjord.
Og et politisk vedtak om bompenger er avgjørende for rask utbedring av ulykkesveien, som er innfartsveien til Tromsø.
– Det er ingen alternativ til bompenger, sier avtroppende ordfører, Arild Hausberg (Ap).
- LES OGSÅ: – Kan ikke utsette arbeidet med E8
– Vi avviser å innføre bompenger på nye E8, sier Høyres byrådslederkandidat, Øyvind Hilmarsen.
Åtte mistet livet på E8 i år
Slik står hovedmotstanderne i sommerens valgkamp; Arbeiderpartiet ved sittende ordfører Arild Hausberg og Høyres gruppeleder Øyvind Hilmarsen.
Hittil i år har 8 mennesker mistet livet i ulykker på E8, to av dem i Ramfjorden denne uka.
- LES OGSÅ: Vennene mintes Levi (13)
– Tar på seg et voldsomt ansvar
Hausberg er kategorisk på at bompengefinansiering må til for at den nye biten av E8 i Ramfjord skal komme, og også om den skal forseres.
– De som nå kommer med innspill og forslag til endringer, tar på seg at voldsomt ansvar. På den måten skyver man kanskje veiprosjektet opp til ti år ut i tid. Jeg tror ingen ønsker å ta på seg et slikt ansvar, sier Hausberg.
- LES OGSÅ: Én av fire redd for å kjøre E8
Krever statsfinansiering
Mens de borgerlige samarbeidspartiene Høyre, Frp, og Venstre sier nei til bompenger.
– På samme måte som at den nye delen av E8 mellom Nordkjosbotn og Laksvatn blir fullfinansiert av staten, så mener jeg at staten også må inn på den siste biten inn mot Tromsø. Vi vil ikke innføre noen nye bilrelaterte avgifter i Tromsø, sier Hilmarsen.
Regionvegsjef Torbjørn Naimak skisserer denne framdrifta for E8 i Ramfjord, også med midtdeler.
– Når det gjelder bompenger og finansiering av siste bit av E8, må Tromsø kommune og Troms fylkeskommune først fatte beslutning før regjeringen og Stortinget kan fatte sine vedtak, sier Naimak.
- LES OGSÅ: Fremskynder tiltak på ulykkesvei