Både EFTAs overvåkningsorgan ESA og administrasjondepartementet
Bestemmer fylkeskommunen seg for å si dem opp er konkurrentene klare til å ta over.
– Det er slik at vi har konsentrert seg om hjemmemarkedet på Vestlandet, og er svært interessert i anbudspakker som kommer i Nord-Norge fremover, sier konsernsjef i transportbyrået Tide, Bjørn Ove Bjørnes.
– Blir konkurranse
Fylkeskommunen vurderer nå hva de skal gjøre med milliardkontraktene de har med Boreal Transport Nord frem til 2015.
Både ESA og administrasjondepartementet mener disse ble ulovlig inngått i 2007, fordi de ikke ble konkuranseutsatt.
- LES OGSÅ:
Skulle fylkeskommunen velge å si dem opp innbærer det ny konkuranse om retten til å drifte storparten av kollektivtrafikken i Finnmark. Bjørnes mener alle de store selskapene nå følger situasjonen nøye.
– Alle større selskaper følger nok den situasjonen. Det blir god konkurranse i Nord-Norge om dette kommer ut på anbud, tror han.
– Forventer mer ryddighet
Også helgelandsbaserte Torghatten ASA, som allerede er etablert i Troms, mener drift i Finnmark er svært interessant. Ingen av selskapene vil imidlertid legge seg opp i hva fylkeskommunen nå bør gjøre med Borealkontraktene, men Bjørnes sier de har et ansvar for å følge lover og regler.
– Vi forventer betydelig mer ryddighet og profesjonelt innkjøp fra fylkeskommunen, slik at næringa kan ha forutsigbare rammebetingelser.