Hopp til innhold

Vil gjerne overta kollektivtransport i Finnmark

De store norske transportselskapene følger nå nøye med på hva som skjer med retten til å drifte kollektivtransporten i Finnmark.

Veolia transport

Boreal Transport nord, tidligere Veolia, innehar nå anbudet på kollektivtransporten i Finnmark. Denne avtalen er nå erklært ugyldig.

Foto: PATRICK BERNARD / Afp

Både EFTAs overvåkningsorgan ESA og administrasjondepartementet har stemplet åtteårskontraktene som Boreal Transport har med Finnmark Fylkeskommune som ulovlige.

Bestemmer fylkeskommunen seg for å si dem opp er konkurrentene klare til å ta over.

– Det er slik at vi har konsentrert seg om hjemmemarkedet på Vestlandet, og er svært interessert i anbudspakker som kommer i Nord-Norge fremover, sier konsernsjef i transportbyrået Tide, Bjørn Ove Bjørnes.

– Blir konkurranse

Fylkeskommunen vurderer nå hva de skal gjøre med milliardkontraktene de har med Boreal Transport Nord frem til 2015.

Både ESA og administrasjondepartementet mener disse ble ulovlig inngått i 2007, fordi de ikke ble konkuranseutsatt.

Skulle fylkeskommunen velge å si dem opp innbærer det ny konkuranse om retten til å drifte storparten av kollektivtrafikken i Finnmark. Bjørnes mener alle de store selskapene nå følger situasjonen nøye.

– Alle større selskaper følger nok den situasjonen. Det blir god konkurranse i Nord-Norge om dette kommer ut på anbud, tror han.

– Forventer mer ryddighet

Også helgelandsbaserte Torghatten ASA, som allerede er etablert i Troms, mener drift i Finnmark er svært interessant. Ingen av selskapene vil imidlertid legge seg opp i hva fylkeskommunen nå bør gjøre med Borealkontraktene, men Bjørnes sier de har et ansvar for å følge lover og regler.

– Vi forventer betydelig mer ryddighet og profesjonelt innkjøp fra fylkeskommunen, slik at næringa kan ha forutsigbare rammebetingelser.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark