Hopp til innhold

Ta ut sim-kortet for å ringe nødnumre

Politiet er bekymret for at folk ikke kommer gjennom til nødnumrene.

iPhone

Netcom råder folk som har behov for å nå nødnumrene til å fjerne sim-kortet. Da blir man automatisk flyttet over på Netcoms telenett.

Foto: Sergey Ponomarev / AP

Troms politidistrikt oppfordrer på sine nettsider om at folk tenker gjennom hvordan de kan få varslet om nødsituasjoner uavhengig av Telenors mobilnett.

De oppfordrer samtidig om å være forsiktige med risikosport og lignende, for å unngå situasjoner som krever tilgang til nødnumrene fra mobil.

Telenors mobilkunder over hele landet opplever fredag problemer med tjenesten. Selskapet vet ikke hvor lang tid det vil ta å rette feilen.

– Fjern sim-kortet

Det har ikke vært helt stopp for alle abonnenter, men tale- og datatrafikken er betydelig redusert. NetCom har ikke meldt om problemer på sitt nett

Politiet er bekymret for at folk ikke kommer gjennom til nødnumrene på grunn av problemene i Telenors nett fredag.

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom råder folk til å ta ut sim-kortet.

– Da vil du kunne ringe, men kun til nødnummeret 112. Du blir automatisk bli flyttet over på NetComs telenett. Så lenge det er dekning der, vil du komme fram, sier han.

Nødnumre fungerer - men ikke fra mobil

Flere steder ble det meldt om problemer med å komme gjennom til nødnumre.

– Vi har vansker med å få inn telefonsamtaler til AMK-sentralen. I tillegg er det problematisk å kommunisere ut til vårt ambulansepersonell med mobiltelefon, sier ambulansesjef Stian Sægrov i Sogn og Fjordane til NRK.

Hovedredningssentralen Sør-Norge sier til NTB at de er bekymret for om folk når fram for å melde fra om en nødsituasjon.

Telenor understreker at nødnumrene 110, 112 og 113 fungerer, og kan nås via fasttelefon.

– Det kan være vanskelig å komme gjennom dersom man forsøker å ringe fra mobil, opplyser selskapet imidlertid.

Vet ikke hva som er galt

På Telenors Facebook-side strømmet det inn med kommentarer fra misfornøyde kunder fredag.

– Telenor beklager på det sterkeste de ulemper denne feilen medfører for våre kunder, og vi jobber på spreng for å få rettet feilen, opplyster selskapet.

Trafikken på telefon og SMS er rammet, men data og fastnett er ikke berørt. Omfanget var ikke kjent fredag ettermiddag.

– Vi har en feil på en applikasjon/server. Vi håper feilen er raskt løst, men tør ikke antyde noe klokkeslett her og nå. Vi jobber på spreng for å løse feilen, skriver dekningsdirektør Bjørn Amundsen i en e-post til NTB.