Sverre Nordmo fikk æren av å lære sin andre konge om nNordlandsbåtene da kongeparet i dag besøkte Båtmuseet i Gratangsbotn i Sør-Troms.
– Man må ta vare på historien for å kunne planlegge framtiden. Nordlandsbåten er grunnlaget for at vi kunne overleve her nord, sier Sverre Nordmo.
- LES OGSÅ:
Han var med på å starte opp båtmuseet i Gratangsbotn, og jobber i dag hos Riksantikvaren.
Det var andre gang Nordmo har kongelig besøk på museet sitt. For 20 år siden viste han kong Olav rundt. Det var det nest siste offisielle besøket kong Olav hadde før sin død.
Olav hadde bedre tid
– Kong Olav hadde bedre tid enn kongen hadde i dag. Han spurte om å få se alle båtene vi har her, smiler Nordmo.
- LES OGSÅ:
Han følte likevel at både kong Harald og dronning Sonja var interesserte, og spesielt dronningen fulgte nøye med og stilte flere spørsmål.
- Interessen for de åpne nordlandsbåtene var stor også etter at folk fikk seg andre yrker. Da vi startet opp sentret på 80-tallet, kom det fort inn 25 skip, forteller Nordmo.
Den viktige nordlandsbåten
Det var nordlandsbåtens betydning for fiskerne i Gratangen som var hovedfokuset i det han fortalte kongeparet.
Fiskerne fra Gratangen reiste på fiske året rundt, fra Lofotfiske i januar, til seifiske på Senja om sommeren og selfangst vinterstid.
– Nordlandsbåtene var de desidert beste båtene helt til motoren kom, og de var i bruk i fiske til rundt 1910, sier Nordmo.
- LES OGSÅ:
Han innrømmer at det var en utfordring å skulle snakke for en så båtglad konge, men at det tross alt var stor forskjell på nordlandsbåtene med sine råseil, og båtene kongen er vant til å seile.
Gammel motor
Kongeparet gikk i land på Foldvik brygge klokka 10.30. Her leste Henry Høgmo en prolog, og representanter fra pensjonistforeningen i kommunen.
Temaet for besøket i Gratangen er kystkultur og båtmuseet og Mordnorsk fartøyvernsenter som ligger på Foldvik er viktige arenaer for å holde historien i live. På Foldvik brygge fortalte Endre Kavli Lund kongen om båtbygging.
Ronny Grindstein og Gunnar Holmstad demonstrerte hvordan man får start på en gammeldags dieselmotor, en Rapp 17 hestekrefter. Den tøffet så taktfast at det til og med var mulig å spille til.
Kongeferden fortsetter til Lavangen onsdag ettermiddag.