Hopp til innhold

Her er landets verste veier

Mange tusen kilometer vei er i dårlig og svært dårlig stand i Norge, og verst er situasjonen i Nord-Norge.

Dårlig vei, Nordland, rv812

Nord-Norge er landsdelen der stamveisituasjonen er aller verst. Her riksvei 812 i Nordland.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Til sammen 23.000 kilometer norske veier var i fjor i dårlig forfatning, ifølge Statens vegvesen. Derav er 777 kilometer stamvei – det vil si europaveier og riksveier – i svært dårlig stand, skriver Bergens Tidende.

Svært dårlig stand betyr at det er spordybde på minst 2,5 centimeter eller for store ujevnheter i veien.

Havarikommisjonen har tidligere foreslått fastsatte krav for hvor sporete veiene kan være.

Statens Vegvesen konkluderte i 2009 med at 40 prosent av riksveiene var i svært dårlig eller dårlig forfatning.

Også fylkesveier er i dårlig stand

Tallmaterialet avisa har fått tak i, viser at 30 prosent av stamveiene er i dårlig eller svært dårlig stand, og at det samme gjelder 53 prosent av fylkesveiene, melder NTB.

I januar 2009 kolliderte to personbiler på fylkesvei 13 i Finnmark, og Havarikommisjonen konkluderte senere med at den slitte veien var årsaken til dødsulykka.

montasje

Det var nesten fem centimeter dype spor i Aronnesveien i januar 2009 da tre mennesker døde etter en kollisjon.

For stamveiene er situasjonen verst i Nord-Norge. Det verste fylket er Troms, der 157 kilometer stamvei er i svært dårlig forfatning.

Innrømmer stort etterslep - skylder på klima

Hordaland er verst når det gjelder fylkesveier. Der er 30 prosent av veiene i svært dårlig stand.

Regjeringen bevilget i 2009 store summer i sin tiltakspakke til vedlikehold og asfaltering av vei. Samme år ble mengden dårlig vei redusert med 268 kilometer, men allerede året etter, da tiltakspakken var brukt opp, økte det igjen med 118 kilometer.

Magnhild Meltveit Kleppa

Magnhild Meltveit Kleppa skylder på klima.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold, Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier i et skriftlig svar til Bergens Tidende at forskjellene mellom fylkene blant annet beror på hvor trafikkgrunnlaget er størst og klimaforhold.

Hun innrømmer at etterslepet er stort, men lover at økningen i etterslepet skal stanse opp i 2011, når rundt 1.000 kilometer vei får nytt asfaltdekke.