Hopp til innhold

Utested reklamerte for «karaoke-øl» på Facebook - fikk refs

«Ikke glem karaoke-ØL, som smaker nesten som karaoke, bare litt billigere…», skrev utestedet Rogers & Hawk på sine Facebook-sider. Nå får de advarsel for brudd på alkoholloven.

Utestedet Rogers og Hawk i Tromsø

Utestedet Rogers og Hawk frå reft for å ha reklamert for alkohol på Facebook. Daglig leder etterlyser klare rettningslinjer.

Foto: Rogers/Hawk

Meldingen ble skrevet på veggen til utestedet i Tromsøs nettsider i september.

Det likte ikke Tromsø kommune, som i et brev skriver at innlegget var ulovlig fordi alkoholloven gjelder alle typer medier.

Fjernet reklamen

– Vi er bevisst på hvordan vi bruker Facebook til å markedsføre oss selv, men burde ikke ha skrevet denne meldingen, sier daglig leder ved Rogers og Hawk, Stian Michalsen til NRK.

Rogers og Hawk er et av Tromsøs eldste utesteder. Da kommunen gjorde dem oppmerksom på lovbruddet ble meldingen straks fjernet.

Michalsen sier at de i etterkant har strammet inn reglene for hvordan de bruker Facebook.

Utesteder velger omveier for markedsføring

– Men vi ser jo at konkurrenter også reklamerer på Facebook. De finner omveier for hvordan de gjør det. For eksempel ved at det er privatpersoner som skriver innlegg med reklameliknende innhold.

Michelsen sier at han derfor savner klare retningslinjer for hvordan utesteder kan markedsføre seg selv gjennom sosial medier.

– Loven må være lik for alle

– Kan vi for eksempel skrive at vi selger kjølig drikke, men ikke meny med priser? Det er jo alkohol vi selger, sier han.

Michalsen understreker at de på ingen måte ønsker å gjøre ulovlig, men at loven må være lik for alle.

– Slik det er nå er alkoholloven basert på synsing, og alle tolker den forskjellig, avslutter han.