– Vi har fått henvendelser utenlandsfra etter denne filmen. I går fikk vi telefon fra København med spørsmål: «Hvordan kommer vi oss til Tromsø? Vi er på vei», forteller sjef for Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau til NRK.no og venter flere bookinger etterhvert som nordlysfilmen spres på nettet.
23. November
til «Astronomy Picture of the Day» .Filmen er laget av NRK-fotograf Tor Even Mathisen og er på tre dager
- NETT-TV:
– Overveldet
Fotografen selv er målløs.
– Dette er overveldende fordi filmen er et hobbyprosjekt. Jeg hadde ikke sett dette for meg da jeg stod ute og frøys mens jeg venta på det rette nordlysøyeblikket, ler Mathisen til NRK.no
Filmen er laget med timelapse-teknikk, som består i å ta mange stillbilder og sette dem sammen i en videosekvens.
Totalt 3000 bilder over tre måneder måtte til for å lage videoen NASA liker.
- LES:
- LES:
– Uvurderlig verdi
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin mener filmen er blitt like god som hvilken som helst PR-kampanje.
– Dette er helt uvurderlig i verdi når man snakker om det å markedsføre Norge i utlandet, slår Tuftin fast.
Nordlysturisme er foreløpig et nisjeprodukt i Norge, men noe Innovasjon Norge har begynt å
. Akkurat nå gjennomfører norsk reiseliv en nordlyskampanje i Tyskland, Russland, Frankrike, USA og England.– Vi jobber jo med dette. Så når denne filmen plutselig kommer, betyr det svært mye. Det er umulig å si hva dette betyr i kroner og ører, men dette utgjør en kjempeverdi for norsk reiseliv, mener Tuftin.
- BILDER: