Hopp til innhold

Ansatte advarte mot konstruksjonsfeil

Allerede på tegningen av ulykkeshurtigbåten ble det oppdaget alvorlige feil. Se video.

«MS Sollifjell»

Denne nybygde og ødelagte hurtigbåten «MS Sollifjell» skulle fylles med passasjerer i Tromsø førstkommende mandag.

Den rakk bare halvveis fra båtbyggeriet i Mandal da det gikk galt. En liten bølge på nesten flatt hav var alt som skulle til for å sette fartøyet ut av spill.

– Det var flau vind og stille på sjøen da vi plutselig hørte et voldsomt brak, og alarmene gikk om bord i båten, sier kaptein Odd Lorentsen.

Kaptein Lorentsen tok den skadde båten til nærmeste havn som var Bud sør for Kristiansund.

Slo alarm

Ansatte i rederiet Veolia Transport Nord sier til NRK at de slo alarm om en alvorlig konstruksjonsfeil allerede da de så tegningene av de tre nye hurtigbåtene som skal gå i trafikk i mellom Tromsø og Harstad.

Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.

Skipsoffiserene var bekymret for at en vegg under tunnelen på båten ville knuses og svekke skroget i møte med bølger under fart. Og onsdag formiddag var det akkurat det som skjedde på Mørekysten.

Byggetilsynet i rederiet tok flere ganger opp mistanken om konstruksjonsfeil med skrogfabrikanten i Danmark, men ble ikke hørt.

«MS Sollifjell»

Båten har fått omfattende skader.

Foto: NRK

Havarikommisjon koblet inn

Det er Troms fylkeskommune som har forlangt at det skulle bygges nye, lettere og mer miljøvennlige hurtigbåter.

Båtene er konstruert hos LMG i Bergen, mens skrogene er bygget i Danmark.

Fortsatt er det uklart hva som forårsaket skadene. Nå vil Statens havarikommisjon for transport undersøke hva som skjedde.

«MS Sollifjell» forlot fredag ettermiddag fiskeværet Bud for egen maskin etter at Sjøfartsdirektoratet ga fartøyet midlertidig seilingstillatelse.