Hopp til innhold

Hegnars hurtigrute

Så har Trygve Hegnar blitt ny styreleder for Hurtigruten ASA. Det vil landsdelen få merke, tror vår kommentator Lars Egil Mogård.

MS Kong Harald. Foto: Hurtigruten
Foto: Hurtigruten

Lars Egil Mogård

Han har selv aldri reist med Hurtigruten. Knappe året etter at Trygve Hegnar anbefalte selskapet å begjære seg konkurs, er han blitt største aksjonær.

Mange mener det er spennende at Hegnar går inn i selskapet og tar styringa.
Det skjer fordi norske banker og investorer har solgt ut arvesølvet, og har gitt fra seg styringa til Sør-Norge. Hurtigruten er ikke lenger et nord-norsk selskap.

Da TFDS og OVDS fusjonerte, ble dette markedsført å bli det ledende lokomotivet i nord-norsk næringsliv.

Maken til tøv og tull. Feilinvestering og maktkamper ble resultatet. Selskapet endte nesten i skifteretten, og ble reddet av staten. Nå har Hurtigruten gått gjennom store endringer. Mye er solgt ut. Nå gjenstår busselskapet Cominor og store eiendommer som det er ønske om å kvitte seg med. For framtida skal hurtigrutedelen reindyrkes.

Trygve Hegnar mener det er et paradoks at pengene selskapet i dag tjener, kommer fra virksomhet som Ikke har noe med den tradisjonelle hurtigrutedriften å gjøre. Millionene renner inn fra utleie av hurtigruteskip som brukes av oljeindustrien i Middelhavet og Australia. Det liker Hegnar.

For et stort problem for hurtigruten er at stadig færre reiser med skipene. I lokalfart-sammenheng har skipene liten betydning. Og salget til cruiseturister – som ledes fra Tallinn i Øst-Europa(!) – går tregt.

Dette skjer samtidig som en ny hurtigruteavtale skal ut på anbud. Kravet fra landsdelen er fortsatt ei rute Bergen-Kirkenes tur/retur, med 34 anløp som i dag, to ganger om dagen, syv dager i uken! Det forutsetter at Stortinget aksepterer en ny mangeårig kjøpsavtale som har en vesentlig høyere økonomisk ramme enn dagens avtale.

Spørsmålet blir om Hegnar synes dette ei en god ide. En mann som vanligvis bare har forakt til overs for offentlige subsidier. Vil han stå som garantist for dagens hurtigruteopplegg?

Tida vil vise. Vi tror at han og de sørnorske investorene neppe tenker på anløp i de minste havnene, der gjerne havneavgiftene er høyre enn inntekter fra få av- og påstigende passasjerer.

Selv om Samferdselsdepartementet skreddersyr framtidig anbud for Hurtigruten, er det ikke sikkert at Hegnar vil følge tidligere opplegg fra styret.

Bli ikke overrasket om vi fem dager i uka i høst-, vinter- og vårmånedene har ei hurtigrute som går fra Bergen og har Tromsø som snuhavn, mens man i sommermånedene har den tradisjonelle rundturen Bergen-Kirkenes.

I mellomtida kan skipene leies ut, eller gå i andre farvann der penger er å tjene. Og hovedkontoret flyttes fra Narvik til Tromsø?

Det kan bli bråk av slike forslag. Men Hegnar tenker profitt. Så får kanskje aggresjonen heller rettes mot nordnorske banker og andre som har bidratt til at Hurtigruten ikke lenger er nord-norsk eid.

Så får heller ordførere i Skjervøy og på Nesna stå og hytte med neven i nordaustkulingen. For nå er det blitt Hegnars hurtigrute!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.