Hopp til innhold

Kontrabass til millioner

Når man er verdens beste på sitt felt, hvorfor ikke ha verdens beste og dyreste. Slik tenker musiker i Harstad.

Video nsps_upload_2009_6_16_16_1_22_1261.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Knut Erik Sundquist regnes som en av verdens beste på sitt instrument, kontrabass.

Nå vil han ha nytt instrument og en slik handel gjøres ikke på impuls selv om han må på shoppingtur til London. Utenfor byen ligger to av de mest anerkjente butikkene for slike store instrument.

Svært dyrt

Dermed blir det fort snakk om store penger for Knut Erik Sundquist jakter på en riktig gammel kontrabass. Den første han vil se på er en bass laget av Giovanni Paola Maggini fra om lag år 1620.

-Når man er verdens beste på sitt felt, hvorfor ikke ha verdens beste og dyreste, sier Knut Erik Sundquist. Han har fått vite at kontrabassen er dyr, svært dyr. Om lag 3 milloner kroner, den tilsvarer Stradivarius om man snakker fiolin.

Hekta på bass

Helt siden han var ung har Knut Erik Sundquist vært hekta på kontrabassen som instrument. Han studerte instrumentet i Wien, har spilt i orkestre verden over, også i divisjonsmusikken i Harstad.

Nå vil han ikke lenger være orkestermusiker, men være en mer framtrendende musiker, være solist, spille med andre i mindre grupper. Som landsdelsmusiker får han det, dessuten reise verden rundt med med sin svære kontrabass.

En times togtur utenfor London ligger gården til Jane og Thomas Martin. Det er her de bygger nye og restaurerer gamle kontrabasser. Her står den gamle Magginibassen.

Knut Erik Sundquist kommer i en slags ærefrykt når han pakker den opp. Stor og fin, mørkebrun i fargen og lyder bra, men vanskelig å spille på. Han blir i tvil og får dessuten prøve noen andre billigere instrument til bare halve prisen.

Ja, han er så usikker at han vil prøve andre. Så han kaster seg på første og beste tog tilbake til London, til the Contrabass shoppe. Der står det ikke mindre enn 75 basser og venter på kjøpere. Mange av klenidiene er riktig gamle og i millionklassen. Her blir han tatt i mot av Anthony Houska, som driver butikken i sitt eget hjem.

Knut Erik Sundquist og Giovanni Bottesini

Sundquist oppdager et fjes på ei hylle. En dødsmaske av hans store helt. Verdens mest berømte kontrabassist, Giovanni Bottesini.

Foto: Nils Mehren / NRK

-Jeg er ekspert på Bottesini, utbryter Knut Erik, og det skulle bare mangle. For det er vel heller ingen andre enn Bottesini som har laget flere soloverk for nettopp kontrabassister.

Etter at Knut Erik har sett seg ferdig på Bottesine, spiller han seg gjennom en fem, seks instrumenter før innhaveren Antony forstår at han har med en kunstner å gjøre og kryper opp på loftet og finner fram det beste han har, ei storfele til 1.5 milion kroner.

Likevel, det blir for mye for Knut Eriks Sundquist. Han klarer ikke å bestemme seg. Det ble for mange valg. Han reiser hjem for å tenke over hvilket klenodium han skal bruke sine millioner på. For ny, gammel kontrabass skal han ha.