- Det har helt klart vært en utfordring å åpne en ny rute fra Kina gjennom Kasakhstan og Russland, men med god hjelp fra både russere og kinesere så har det gått veldig bra, sier logistikksjef ved Finnfjord AS, Sten Nilssen.
Fremtvunget av piratvirksomhet.
Den nye transportruten som går med jernbane via Kasakstan og Russland til Arkhangelsk, og derfra med skip, er et raskt og trygt alternativ til sjøtransport.
Ikke minst har høstens piratvirksomhet ved Øst-Afrika skapt vansker for skip gjennom Suezkanalen sier Nilssen.
- Vi hadde en last som ble kapret i Aden-bukta i Somalia, og der tok det femti dager før rederiet fikk forhandlet frem en løsning og frigitt skipet.
Derfor mener han at det er et behov for å bruke alternative transportløsninger.
Når i tillegg transporttiden kan bli kuttet fra nesten 40 dager til omtrent halvparten, mener han den nye løsningen er svært god.