Den russiske cruisebåten «Alexey Maryshev» var på tur på ved Hornbreen Svalbard onsdag ettermiddag da isbreen plutselig kalvet.
Skadetallene stiger etter israset over «Alexey Maryshev». 18 personer ble skadd i ulykken, fire alvorlig.
De fire, tre menn og en kvinne, er fraktet til Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø med alvorlige skader.
Torsdag er ytterligere ti personer sendt til Longyearbyen sykehus med skader.
Fikk voldsom slagside
Sysselmannsførstebetjent Petter Braathen var i Hornsund og pratet med kapteinen et par timer etter hendelsen.
- Den russiske kapteinen sa han var ganske tett inne ved Hornbreen da breen kalvet. Skipet lå på siden og fikk mye is på dekk. De store isblokkene som ramlet i sjøen førte til store bølger og skipet krenget fra side til side. Skipet fikk en voldsom slagside og passasjerene ble kastet rundt i skipet, sier Braathen til NRK.
- Hvordan vil du karakterisere hendelsen?
- Jeg vil karakterisere dette som ei svært alvorlig ulykke, sier sysselmannsførstebetjenten.
Kom for nært breen
Kapteinen og mannskapet er foreløpig ikke offisielt avhørt. Det vil trolig bli gjort torsdag ettermiddag.
- Men kapteinen sa at dette ikke var første gang han var med skipet tett inne ved en brefront. Kapteinen sa noe sånt som "Jeg kom vel noe nærme". Det er kjent at turistbåter går nært brefronter, men kanskje ikke så nært som i dette tilfelle, sier Braathen til NRK.
Sysselsmannsførstebetjenten sier at isblokkene var ryddet bort fra skipet da han ankom et par timer etter hendelsen.
Turist var lege
- Til alt hell var det en skotsk turist om bord som var lege. Han gjorde en glimrende jobb og forberedte pasientene for transport med gummibåt inn til en polsk forskningsstasjon i nærheten, sier Braathen.
Ulykka skal nå etterforskes grundig.
- Vi får trekke konklusjoner etter hvert, men denne hendelsen er et varsku til de som driver båttrafikk her oppe om at det kan være farlig å gå for nært isbreer.
Det finnes ikke regler for hvor nær båter kan gå breene, men turistbåtene har klare regler for hvilket ansvar de generelt har overfor passasjerer og mannskap.
Les også:
Les også:
- Tilstanden deres betegnes som stabil, opplyser informasjonsmedarbeider ved UNN, Knut Hansen til NRK.