Ifølge myndighetenes utslippsoversikter er det tre ganger så miljøvennlig å reise med fly som med hurtigbåtene.
– Statistikken over utslipp er gjennomsnittstall for alle hurtigbåtruter i landet. Vi har nye båter bygd etter de mest miljøvennlige prinsipper en kan bygge etter i dag. Vi har også mye passasjerer med på rutene, sier Oddvar Rundereim, driftssjef for ferjer og hurtigbåter i Hurtigruten Group til Nordlys.
– Det finnes ikke én miljøvennlig hurtigbåt i dag. Det finnes heller ikke ett miljøvennlig fly, sier Rundereim.
Hurtigruten Group vil trolig delta i konkurransen om fortsatt å drive hurtigbåttrafikken i Troms.
Utvikler ny type hurtigbåt
Troms fylkeskommune er samtidig tungt inne i et prosjekt for å utvikle en ny type hurtigbåt som reduserer utslippene med mellom 30 og 50 prosent.
Dagens hurtigbåter er i hovedsak katamaraner, skip med to skrog.
Nå er det utviklet en ny type båter som kombinerer ny hydrofoilteknologi med trimaranskrog, der skipet har tre skrog, skriver avisen.
Båten kan ende med å gå mellom Tromsø-Hammerfest i en fart av hele 42 knop. Likevel vil utslippet være mindre enn for annen type hurtigbåter.
Den nye båttypen utvikles av Runeco i samarbeid med de tre nordligste fylkeskommunene, samt Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Troms fylkeskommune koordinerer arbeidet på vegne av fylkeskommunene.
(©NTB)