Naturfotografene Bjørn Jørgensen fra Tromsø og Bjarne Riesto i Vadsø har vakt oppsikt langt ut over landets grenser med sine nordlysbilder.
Eksotisk
Nordlyset er dagligdags for mange av oss, men uhyre eksotisk for seks milliarder av verdens befolkning. Det merker de to fotografene på responsen.
– Jeg har solgt nordlysbilder til hele verden. Jeg vet ikke om noen i Afrika har dem på veggen, men ellers er de spredd i alle verdensdeler, fra USA til Australia og Kina, sier Jørgensen. Ikke minst bildet fra Ersfjord, som du ser her, har solgt godt.
Nesten usynlig
Bildene de tar av nordlyset avslører det menneskets øye sjelden oppfatter.
– Det er ikke ofte man ser et tydelig rødskjær i nordlyset med det blotte øyet. Kameraet oppfatter det røde i nordlyset langt bedre, enten man bruker et digitalkamera eller fotograferer på film, sier Bjarne Riesto.
Nordlysvarsel
Jakten på nordlyset foregår litt som annen jakt: Man sitter på post og venter. Men ikke helt på måfå:
– Moderne nordlysvarsel på internett er gode hjelpemidler, mener Jørgensen.
– Flere nettsteder varsler om aktiviteten på sola. Solstormene fører i sin tur til nordlys, og «vævarslene» for verdensrommet sparer fotografen for en del bomturer, sier Jørgensen. Men man har aldri noen garanti:
– Jeg har vært ute mange kvelder uten en j... grønn flekk på himmelen.
Og Riesto understreker at en hvilken som helst klar kveld kan gi gode bilder.
– Nordlysvarselet treffer godt på de store utbruddene, men nevner ikek alle de mindre nordlysene som kan gi flotte strukturer.
Omgivelsene viktig
– Og når nordlyset bryter ut, gjelder det å være på plass et sted hvor man har fine omgivelser å fotografere i, understreker Riesto.
– Høydepunktet varer ofte ikke så lang tid, og den tida kan du ikke somle bort med å leite etter et fornuftig sted å fotografere fra.
Første bud er selvsagt å styre klar av telefonstolper, gatelys og annet som skjemmer bildene. Neste skritt er å finne omgivelser som tilfører bildene det lille ekstra.
– Bildene blir mer interessant om man knytter dem til menneskene som lever under nordlyset, mener Jørgensen.
– Det gir en ekstra dimensjon i med bebyggelse i forgrunnen. Ellers synes jeg det dramatiske kystlandskapet på Kvaløya gjør seg godt. Finnene, stakkar, får jo bare skog i sine nordlysbilder.
Gode tips
Jørgensen tok for alvor fatt på nordlysfotografering da han fikk moderne digitalkameraer for fire-fem år siden. Riesto har holdt på i 15 år, og understreker at også film gir gode resultater.
Ellers er de nokså samstemte om hva du bør ty til av utstyr og teknikk:
- Et skikkelig kamerastativ. Lealause greier til noen hundrelapper kan gi stygge overraskelser. Bruk eventuelt stativet uten å trekke ut beina. Kameraet bør utløses med trådutløser eller fjernkontroll.
- Vidvinkelobjektiver, helst nokså lyssterke. Særlig på mørke netter uten måne kan lukkertidene bli svært lange. Hvis de strekker seg over 20–30 sekunder, vil stjernene danne skjemmende spor på himmelen.
- ISO-verdi opp til 400 er et godt utgangspunkt, men mange digitalkameraer leverer gode bilder også med høyere følsomhet. Bruker du film, er det en stor fordel å holde seg til ISO 100 – det gir mindre korn, men krever lyssterk optikk.
- Varme klær og sko, kaffe på termos, eventuelt en varm bil å søke tilflukt i.
Lykke til!