Den beregnede annonseverdien på redaksjonell omtale av Nord-Norge er på over 227 millioner kroner.
Det er nettstedet Boarding.no som skriver om dette.
Nordnorsk Reiseliv (NNR) jobber med å få utenlandske medier til å skrive mer om nordnorske reisedestinasjoner.
Med en økning på hele 43 prosent i annonseverdien, kan det virke som om de har lykkes.
– Tallene viser at Nord-Norge er en etterlengtet destinasjon, både for journalister og turoperatører. Dessuten kommer mange fotografer og filmteam, sier administrerende direktør Arne Trengereid i Nordnorsk Reiseliv til Boarding.no.
Viser seg innen nordlysturismen
Og interessen viser seg også i form av stadig økende mengde av turister som kommer til Nord-Norge for å oppleve nordlyset.
– Vi har hatt en kjempevinter så langt. Ved utgangen av mars hadde vi tjent mer på nordlysaktiviteter enn vi tjente i hele fjor, sa daglig leder for Visit Tromsø-regionen, Victoria Bakken til NRK i forrige uke.
Hun kunne konstatere at nordlysturistene hadde lagt igjen hele 11 millioner kroner i regionen i løpet av årets tre første måneder.
(Artikkelen fortsetter under)
God omtale fra CNN
Også innen nordlysturismen har medieomtale fra utlandet spilt en viktig rolle. Tidligere i april presenterte den amerikanske mediegiganten CNN 27 ting de mener vil minne deg på hvor fantastisk jorden er.
På tredjeplass kommer nordlyset.
«Dette astronomiske fenomenet sees best om vinteren i Skandinavia, men det er aldri garanti for å få nordlyset med seg, noe som gjør det magisk når nordlyset først viser seg», skriver CNN.
Japansk media: 73 millioner kroner
I følge Nordnorsk Reiseliv har den utenlandske medieomtalen svært stor verdi. Annonseverdien på redaksjonell omtale har en beregnet verdi på nesten 73 millioner kroner bare i Japan.
For å få opp interessen for Nord-Norge som reisedestinasjon, inviterer derfor selskapet flere journalister og bloggere til landsdelen.
– Det sies at det er mye enklere å selge noe man har opplevd selv. Dette er også vår erfaring, og vi anser derfor visningsturer som særdeles viktig, sier John-Steve Linløkken, Markedsstrategisk leder i NordNorsk Reiseliv AS til Boarding.no.