Hopp til innhold

Statoil kritiseres for manglende informasjon til gassmarkedet

En måned etter gasslekkasjen på Statoils anlegg på Melkøya er det fortsatt uvisst når anlegget er i drift igjen. Nå får Statoil kritikk for å ikke informere markedet.

Hammerfest- Melkøya

Det er uvisst når Melkøya-anlegget er i drift igjen. Anlegget ligger utenfor Hammerfest i Finnmark og er Europas første eksportanlegg for flytende naturgass Liquified Natural Gas (LNG).

Foto: Allan Klo

Slik forklarer informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil situasjonen etter gasslekkasjen på LNG-anlegget på Melkøya for fire uker siden:

– Arbeidet går framover. Vi jobber med utbedring og reparasjon av lekkasje. Det foregår nå, og vi skynder oss langsomt. Det er viktig at vi gjør dette på en ordentlig måte og at arbeidet er trygt og sikkert for de som er involvert. Samtidig er det åpenbart at vi ikke ønsker å være nedstengt lengre enn nødvendig.

– Ikke godt nok

Men dette er ikke godt nok sier energianalytiker Karen Sundt.

– Det høres ut som en type tenkning som Statoil hadde tidligere, hvor det var en del hemmelighold rundt gasskontrakter og salg av gass på grunn av konkurrenter i markedet.

Hun mener at markedet har blitt mer moderne, og Statoil har vært delvis privateid lenge.

– Da må man forklare til markedet endringer som de kjenner til. Det gjelder gassmarkedet, som må balansere markedet slik at de kan kompensere manglende gass fra en kilde med gass fra en annen kilde. Men det er også for å unngå innsidehandel i gassmarkedet og innsidehandel i aksjemarkedet, sier hun.

Stort informasjonsbehov

Akkurat nå er markedet var for endringer. Og behovet for informasjon er stort.

– Nå er markedet i England stramt, fordi de har hatt en vinter som har vart lenge. Der er det kun dager igjen med gass i England. Da blir all type informasjon, eller mangelen på den, tolket mye sterkere – enn i en vanlig situasjon.

Hadde det vært klarhet så hadde det vært mindre usikkerhet i markedet.

– Når folk ikke får vite hva som kan komme av gass, så blir det en panikkreaksjon i markedet og prisen går opp, sier hun.

– Ikke formålstjenlig

Ola Anders Skauby, Statoil

Ola Anders Skauby, Statoil.

Foto: Ivar Langvik / Statoil

Men for oljeselskapet, som en rekke ganger har hatt problemer med stabiliteten på anlegget i Hammerfest, er strategien annerledes.

– Det er åpenbart at en del medier som bruker all informasjon de får tak i og ønsker å selge dette til markedet i den hensikt, om ikke å påvirke markedet, så i hvert fall informere markedet. Det er informasjon som vi vil gi når vi ser det formålstjenelig, og ikke noe vi oppgir på forespørsel, sier Skauby.

Informasjonssjefen sier at de oppfyller pliktene sine når det kommer til rapportering.

– Vi forholder oss til kravene vi har til rapportering i forhold til kvartalsresultater og kvartalspresentasjoner. Vi har ikke behov for å meddele denne type informasjon, sier han.