Hopp til innhold

Vil bekvemmelighetflagget til livs

Med et bekvemmelighetsflagg i toppen av masta har det vært enklere for skipseiere å fiske ulovlig. Men nå kjempes det mot den bekvemme ordningen.

Fisketråler

Hvis det blir slutt på bruk av bekvemmelighetsflagg, kan ikke norske trålere lengre seile under for eksempel Mongolias flagg for å unngå skatt.

Foto: ARKIV / Scanpix

Et bekvemmelighetsflagg gjør det mulig for en skipseier å registrere sitt skip i et annet land, og seile under dette landets flagg. Dermed blir det lettere å fiske ulovlig.

Unngår å bli dømt i eget land

Bekvemmelighetsflagget gjør det også mulig for skipseiere å unngå å bli dømt etter sitt eget lands lover.

Flagget stilles til disposisjon av et land som tar betalt for tjenesten, og enkelte små land tjener relativt godt på å tilby tjenesten.

Både populært og upopulært

Blant andre har land som Bahamas, Barbados, Kambodsja, Libanon, Luxemburg, Mongolia, Myanmar og Vanuatu siden 2003 tilbudt bekvemmelighetsflagg.

Bekvemmelighetsflagget er både populært og upopulært. Veldig mange skip bruker flagget, men ordningen har skapt strid internasjonalt.

Ordningen har nemlig konsekvenser både for fiskeri, og den gjør sosial dumping mulig.

I kampen mot ulovlig fiske har nå FNs matvareorganisasjon (FAO) utarbeidet nye globale retningslinjer for kontroll av lands egne fartøy, og Norge har vært en aktiv pådriver i arbeidet.

– Vil ha slutt på bekvemmelighetsflagg

Hilde Ognedal

Hilde Ognedal, Fiskeridirektoratet.

Foto: Fiskeridirektoratet

– Et skips flagg burde være et identitetsmerke. Vi ønsker at det skal bli vanskeligere å bruke bekvemmelighetsflagg, og dette er et ledd i kampen mot å bli kvitt muligheten, sier Hilde Ognedal, seniorrådgiver i Fiskeridirektoratet, til NRK.

De nye retningslinjene skal klargjøre hvilket ansvar et land har for å kontrollere sine egne fartøy, og sikre at landene etterlever internasjonale bestemmelser.

Retningslinjene vil i tillegg bidra til å peke ut stater som ikke oppfyller forpliktelsene, samtidig som de kan være til hjelp for flaggstater som ønsker å forbedre seg.

– Bytter flagg ofte

– Oppgavene til statene er å hindre at det fiskes ulovlig. Nå skal det bevisstgjøres slik at stater reagerer effektivt mot fartøy som fisker ulovlig under deres flagg, sier Ognedal, som sier at retningslinjene også skal hjelpe mot flagghopping.

– Når skip er registrerte i flere land, eller bytter flagg ofte, kan det være et tegn på at de driver med noe ulovlig. Dette vil vi også til livs, sier hun.

Retningslinjene skal også føre til bedre kontroll på registrering av fartøy.

– Viktig for Norge

Lisbeth Berg Hansen

Lisbeth Berg-Hansen, fiskeri- og kystminister.

Foto: Trond Vestre / NRK

I en pressemelding fra regjeringen heter det at bruk av bekvemmelighetsflagg for å unngå internasjonale forpliktelser er en utfordring i arbeidet med få bukt med ulovlig, urapportert og uregulert fiske.

– Arbeidet med å bekjempe fiskerikriminalitet er viktig for Norge som en stor og ansvarlig fiskerinasjon. Dette er et viktig skritt for å sikre et bærekraftig fiske, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

– Vanskelig å holde kontroll

Ottar Haugen, stabssjef i Kystvakten, sier til NRK at ordningen tidligere har skapt problemer.

– På 90-tallet var det vanskelig for oss å holde kontroll på skip som fisket i Smutthullet under forskjellige flagg, sier Haugen.

– Strålende

Svend Søyland

Svend Søyland, Bellona.

Foto: Bellona

Bellona sier til NRK at de er fornøyde med de nye retningslinjene, men at de tror det vil bli vanskelig å vinne kampen mot bekvemmelighetsflagg helt.

– Vi gleder oss over at Norge er med på å bekjempe fiskekriminalitet, sier Svend Søyland, seniorrådgiver og kriminolog i Bellona, og legger til at han ser frem til hva det kan ha å si i fremtiden.

– Det hadde vært strålende å bli kvitt bekvemmelighetsflagg, men det er vanskelig, sier Søyland.