Denne uken har ledelsen i Volvo vært i Tromsø for å undersøke hybridbussene som kjører byrutene i Tromsø. Det har blitt gjort en rekke tester, uten at de har klart å finne noen feil.
Bussene har vært forfulgt av uhell, og ved flere tilfeller har det holdt på å gå galt.
Tidligere i vinter har opptil tre busser stått fast i bakken ved Kongbakken videregående skole, senere kom en av bussene seilende sidelengs ned Langnesbakken.
Da måtte bilistene bak rygge alt de klarte for ikke å bli truffet av den løpske bussen.
– Bør hybridbussene i Tromsø nå byttes ut?
– Nei, svarer Svenn Åge Løkken i Volvo kontant.
– Ingenting på veiene å gjøre
Tidligere har bussjåfører i Nobina vært krass i kritikken av bussene. Tillitsvalgt Carl Morten Andreassen var klar i sin tale om hva han synes om bussene.
– Disse bussene har ingenting på veiene å gjøre.
Han forteller at problemene gjerne oppstår i glatte bakker, når bussene skifter fra elektrisk drift til dieseldrift. Da mister bussen fremdriften, og begynner etter hvert å spinne i bakken.
(Artikkelen fortsetter under)
Jobber med å forbedre funksjoner
Svenn Åge Løkken er ansvarlig for Volvos busser i Norge, og forteller at selskapet nå jobber med å forbedre en rekke funksjoner i bussene.
– Under spesielle forhold når flere ting inntreffer samtidig, kan det være rom for å finne optimaliseringer av styringssystemene, sier Svenn Åge Løkken.
- LES OGSÅ: Politiet vil ha møte med Nobina
– Slik de skal være
Løkken snakker om faktorer som styrer bremser, gripeevne, elektronisk styring av girkasse og en rekke andre faktorer. Slik skal bussene fungere bedre på dårlig føre.
– Men vi har ikke funnet noen feil i forhold til slik den er tenkt å være.
Innen neste fredag skal Volvo ha klar en tilbakemelding de skal gi til fylkeskommunen.