Hopp til innhold

Slik blir den nye havneterminalen

Og denne gangen blir det noe av planene. Etter 14 års strid er enighet oppnådd, og Tromsø får ny havneterminal på Prostneset.

prostneset tromsø
Foto: Tromsø kommune

Miljøvernminister Bård Vegard Solhjell (SV) var tirsdag på plass i Tromsø sammen med byrådsleder Øyvind Hilmarsen og byråd for utvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp).

Miljøvernministeren deltok på en pressekonferanse hvor Tromsø kommune presenterte planene for havneområdet i Tromsø.

Solhjell fortalte at regjeringen vil godta planene.

– Det har vært viktig å få til en løsning som gjør havneterminalen mulig, fordi det vil være veldig god byutvikling. Det vil være bra for Tromsø å få terminal midt i byen, sa Solhjell til NRK etter pressekonferansen.

Bård Vegard Solhjell og Halvar Pettersen

Havnedirektør i Tromsø, Halvar Pettersen (t.h.) viser miljøvernminister Bård Vegard Solhjell (t.v.) rundt i Tromsø havn.

Foto: Stine Hommedal / NRK

– Fjellene forblir synlig

– Tromsø havn ønsker å realisere en ny og moderne havneterminal og trafikknutepunkt, og samtidig oppgradere Prostneset til et attraktivt sentrumsområde, skrev Tromsø kommune i en pressemelding før pressekonferansen.

Det nye bygget vil skygge for noe av utsikten mot bebyggelsen langs fjellsiden i Tromsdalen.

– Men fjellformasjonen forblir synlig i bakgrunnen, forsikrer kommunen.

Lang prosess

Enighet er nå altså oppnådd åtte år etter at Troms fylkeskommune i 2006 var ute og lovte bedre terminalforhold allerede i 2007.

Da hadde de hatt en diskusjon med Tromsø Havn gjennom flere år om hvordan Prostneset skulle se ut.

Det hadde da vært planer om et omfattende nybygg, og Tromsø Havn mente politikerne tok seg til rette.

Stanset også i 2008

Men heller ikke i 2008, etter at planutvalget i Tromsø kommune gjorde et vedtak om en utbygging på maksimalt 13.200 kvadratmeter på Prostneset, skulle man komme frem til en løsning.

Da protesterte byutviklingssjefen i Tromsø kommune, som mente det planlagte bygget ble for høyt og kom til å sperre for utsikten.

Planene kommunen presenterte på tirsdag, er en lavere utgave av bygget som ble foreslått i 2008. Da mente Riksantikvaren at bygget ble for høyt, og krevde at det ble bygget lavere.

Riksantikvaren sa nei igjen

– Konsekvensen er at alle funksjoner måtte legges til kainivå, skriver Tromsø kommune.

I 2011 varslet Riksantikvaren innsigelser på planene om ny havneterminal. De mente utbyggingsvolumet ikke tok godt nok hensyn til kulturmiljøet på Prostneset.

Den ekstra planleggingen har altså gjort at utbyggingen har blitt forsinket med to år.