Hopp til innhold

– Hurtigruten mister politisk goodwill

– Ingen kystpolitikere vil lenger jobbe for Hurtigruten hvis de prioriterer vinterturister foran lokalbefolkningen, uttaler stortingspolitiker.

Hurtigruten

Hurtigrutens prioritering av vinterturister foran lokalbefolkningen kan få politiske konsekvenser.

Foto: handout / Scanpix

Hurtigrutens prioritering av vinterturister foran lokalbefolkningen kan nå få politiske konsekvenser.

I går uttalte Hurtigrutens kommunikasjonssjef de ikke lenger kan risikere å bli værfast i små havner fordi de har så mange turister om bord.

Ingalill Olsen

Stortingspolitiker Ingalill Olsen (Ap) vil ikke sponse hurtigruten med statlige midler dersom cruiseturistene prioriteres.

– Mister politisk goodwill

Det gjør at stortingsrepresentant Ingalill Olsen blir mindre ivrig etter å kjempe politisk for hurtigruten.

– Hvis man får følelsen av at man er lurt, at man har stått på for at hurtigruta skal få penger – og så bruker de dem egentlig på cruisevirksomhet, da er de med på å ødelegge sin egen goodwill. Og det er utrolig dumt av hurtigruta.

Kansellerte en tredjedel av anløpene

I går fortalte NRK at hurtigruten så langt i år har kansellert en tredjedel av alle anløpene i Øst-Finnmark. Begrunnelsen er ofte at været eller værmeldinga er for dårlig til å fortsette østover fra Honningsvåg.

Samtidig uttalte rederiets kommunikasjonssjef Ragnar Norum at stadig flere vinterturister om bord, gjør det mer problematisk å bli værfast i små havner.

Hvis Hurtigruten har mest lyst til å ligge i Alta og la cruiseturistene gå på ishotellet, så me de heller drive cruisevirksomhet. Men de må ikke drive og få politikerne til å jobbe for seg for å skaffe statlige midler til det.

Ingalill Olsen, Ap

Blir liggende i Alta

Derfor går fartøyene stadig oftere inn til Alta når værutsiktene er dårlige.

– Det er klart at når vi har 2–300 gjester om bord, som gjerne skal videre med fly, så er vi avhengige av ei havn der vi kan finne fly videre til disse, eller buss videre til Kirkenes, Da kan vi ikke ligge i Kjøllefjord eller Båtsfjord og vente på bedre vær. sier Norum.

– Politisk støtte kan smuldre opp

Hurtigruten får en betydelig statsstøtte for å drive med godstransport og passasjertrafikk langs kysten. Denne støtten har bred politisk støtte.

Ingalill Olsen tror derimot denne politiske støtten kan smuldre opp dersom hensynet til turistene får forrang hos rederiet.

– Hvis selskapet har mest lyst til å ligge i Alta og la cruiseturistene gå på ishotellet, så me de heller drive cruisevirksomhet. Men de må ikke drive og få politikerne til å jobbe for seg for å skaffe statlige midler til det.

Hurtigruten er ikke bekymra

I Hurtigruten er de derimot ikke bekymra for å miste politisk støtte. Kommunikasjonssjef Ragnar Norum mener man ikke bryter avtalen man har med staten.

– Alternativet vårt hadde å ligge værfast der vi må stoppe ruta. Det vi gjør ekstra, på egen regning og risiko, er å gå inn til Alta for å få håndtert passasjerene bedre. Det gjelder både lokalreisende og turister.