SAS sin beslutning om å kutte ettermiddagsflyruta til Oslo i vintermånedene har skapt problemer for næringslivet i Alta.
Nå er vinteren her og flyruta er borte.
Konsekvensen er at bedriftene sliter med å få gjennomført møter og reiselivet opplever avbestillinger.
- Les også: Ønsker bedre flytilbud i Finnmark
- Les også:
Alta-Gardermoen hver ettermiddag
Fram til i høst var det mulig å reise med fly mellom Alta lufthavn og Oslo Gardermoen hver ettermiddag utenom lørdag.
Men i sommer ble det kjent at SAS ville legge ned ruta i vintermånedene. Årsaken, som ble oppgitt var manglende lønnsomhet.
– Det er operatører som har fått kansellert grupper som ønsker å komme opp til Finnmark i forbindelse med vinterturisme. De har nå kansellert som følge av ruteendringen, sier direktør i Alta næringsforeningen, Kjell Erik Mortensen.
Han får signaler fra næringslivet om at dette er kritisk.
– Hele poenget med å etablere seg i Alta var nettopp forbindelsen mellom Gardermoen og Alta, sier han.
Konsekvenser for oljeselskap
For oljeselskapet North Energy, som har hovedkontor i Alta, er dette dramatisk sier administrerende direktør Eirik Karlstrøm.
Mange flere møter må nå tas over video eller telefon.
– Vi snakker ofte om store pengebeløp og store beslutninger. Det e rikke det at vi ikke kjenner hverandre godt nok, men det er av og til slik at man bør ha et møte der man er fysisk til stede. Vi håper det er en midlertidig ordning, og at det vil forandre seg. Blir det slik hele tiden, så blir det vanskelig å ha hovedkontor i Alta, sier han.
Taper nordlysturistene
De siste årene har det blitt satset hardt på nordlysturisme i Nord-Norge. Trygve Nygaard, driver reiselivsbedriften Glød.
Fra Alta konkurrerer han med aktører i blant annet Tromsø om å få vise turistene nordlyset.
– Den kampen taper vi mot Tromsø, fordi det er enklere å komme seg til Tromsø. Det går fly mange ganger til dagen, så gjester fra utlandet trenger ikke reise via et sted eller overnatte et annet. Konkurransen får ikke vi tatt del i som de andre destinasjonene på grunn av dette, sier han.
- Les også: Frykter nedleggelse av flyrute
SAS: – Grunnlaget er svakt
Men SAS lover å bedre situasjonen.
– Vinterprogrammet vil gå som planlagt, mens sommerprogrammet vil ha endring som vil bedre situasjonen, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
– Føler dere noe ansvar for næringslivet når dere kutter i rutene?
– Vi vet at dette betyr mye for næringsliv, turisme, og ikke minst bosetting. Så dette tar vi på stort alvor. Men vi er nødt til å tjene penger, og her er grunnlaget svakt, sier han.
Fra januar skal Alta trafikkforum være oppe å stå.
Dette forumet skal blant annet øve press på SAS for å unngå at ettermiddagsruta til Oslo forsvinner neste vinter også.