Tall fra Statens vegvesen viser at det er langt farligere å kjøre fra Kristiansand til Mandal enn fra Timenes i Kristiansand til Grimstad.
Til tross for at strekningene er ganske like lange, og i snitt har omtrent like mye trafikk, er det mange flere ulykker på E39 enn på nye E18.
Her er tallene fra januar 2009 – juli 2012:
- Antall ulykker: E18: 22 ulykker. E39: 75 ulykker
- Antall drepte: E18: 1 drept. E39: 8 drepte.
- Hardt skadde: E18: 2 stk. E39: 6 stk.
- Lettere skadde: E18: 29 stk. E39: 110 stk.
På strekningen Timenes – Grimstad passerer rundt 13 000 kjøretøy daglig, mens det på strekningen Kristiansand–Søgne passerer rundt 18 000 hver dag, og nesten 9 000 til Mandal.
Færre ulykker med ny vei
Ny vei fører til færre ulykker. Det viser tallene fra nye E18 som åpnet i august 2009 . Der har det kun vært ei dødsulykke og ingen alvorlige ulykker. I snitt har to personer fått mindre alvorlige skader i året.
Dette er en kraftig nedgang i antall skadde i trafikken, fra årene før veien åpnet, skriver Fædrelandsvennen.
– Jeg blir litt oppgitt. Når en får bedre veier vil det hjelpe på alle statistikker når det gjelder ulykker. Det viser disse tallene helt tydelig. Da er det trist at vi ikke er mer villige til å gjøre noe i forhold til veistrekningen vestover, seier Ole Ratt som er distriktsleder for Trygg Trafikk i Vest-Agder til NRK.no.
De siste årene før den nye veien åpnet var det i snitt ei dødsulykke, en person ble alvorlig skadd, fem ble kraftig skadd og 33 fikk mindre alvorlige skader.
Bedre veistandard
Jan Walle i Agder OPS Vegselskap mener det er bedre veistandard som har ført til færre drepte og skadde.
– I snitt har vi hatt to ulykker med mindre skader i året med den nye veien, mot 33 i året før den nye veien åpnet. Vi har ikke hatt noen ulykker som har hatt tyngre skader på personer, og dødsulykka skyldtes narkotikapåvirkning, sier Walle til NRK.no.
Allerede ett år etter åpninga av strekninga, så man at antall ulykker gikk ned.
Den nye veien har to kjørefelt i hver retning, midtdeler og såkalt tilgivende veiskulder, med blant annet veiskilt som gir etter om man kolliderer med dem.
Møtefrie veier
Geirr Tangstad-Holdal i «Nei til frontkollisjoner» sier til avisa at halvparten av alle dødsulykkene som skjer i trafikken skyldes frontulykker.
– Vi har sett at antall dødsulykker har blitt mindre på de strekningene det er blitt bygget møtefrie veier, eller firefelts motorveier med midtdelere. Derfor har staten en viktig oppgave med å bygge enda flere møtefrie veier, sier Tangstad-Holdal.
- Les også: Krever fire felt Oslo–Stavanger
Normalt regner man med at høyere hastighet fører til flere ulykker, men ulykkestallene fra nye E18 viser at til tross for at hastigheten på strekninga har økt, så har ulykkestallene altså gått ned.