– Vi ønsker å få ut et budskap. Vi vet at budskapet nok kan provosere, men det er mange forskjellige meninger rundt tro, menighet og Jesus, og det ønsker vi rett og slett å være med å påvirke, sier Susanne Aanensen.
Hun er leder i USB (Ungdom sammen for byen), som er et nettverk av ungdomsledere, ungdomsarbeidere og ungdommer fra forskjellige menigheter i Kristiansand. Ingen menigheter står bak nettverket, bare enkeltpersoner.
Dette nettverket står bak nettstedet nyfrelst.no, som fem busser i Kristiansand nå kjører rundt og reklamerer for.
Ungdommene betaler selv
Reklamekampanjen skal gå over et halvt år og koster 130 000 kroner. Dette er penger som stort sett betales av ungdommene selv.
– Den bevegelige reklamen er den mest synlige. Vi ønsker virkelig å komme ut til de som ikke nødvendigvis kommer inn i de settinger der vi som tror på Jesus ferdes. På busser i bybildet kan vi nå mange, sier Aanensen.
Reklameplakatene har bilder av ungdommer fra Kristiansand, som forteller sin historie.
Og det er tydelig at bussreklamene blir lagt merke til i byen. Når NRK.no spør folk på gata om de har lagt merke til noen av reklamene på bussene, svarer de nettopp nyfrelst.no.
Mange blir provosert
Aanensen sier de også har fått mye respons på kampanjen, respons med varierende innhold.
– Vi får alt fra de sinte og frustrerte som synes vi trør over grenser, til de som synes at dette er bra.
– At folk reagerer forskjellig, det synes jeg de har lov til. Jeg synes det er positivt å få folk til å tenke, både på eget ståsted og liv – og kanskje også være med på å utvikle dem der de er, sier Aanensen.
Hun sier nettstedet har hatt en merkbar økning i antall treff.
– Vi reklamerer også på Facebook, og vi ser virkelig at det nytter, sier Aanensen.
– Jeg tror de temaene vi fokuserer på er noe alle har en mening om. Noen mener dette er en privatsak, mens andre mener det er helt greit å sette dette på det offentlige kartet, sier Aanensen.