Hopp til innhold

Politikere raser mot E18-bom

Flere politiske partier i Lillesand vil aksjonere mot den nye bomstasjonen som åpner på E18 i dag. Partiene mener grunnlaget for bom­stasjonen strider mot alle retnings­linjer for oppføring av bomstasjoner her i landet. De kaller den nye bomstasjonen for "en skammens bom".

Andreas Brovig

Andreas Brovig (KrF) liker dårlig den nye bomstasjonen på E18 i Lillesand, og han kaller den nye bommen for 'en skammens bom'.

Foto: Anne Torhild Nilsen / NRK

For første gang må bilister nå betale for å kjøre på E18 mellom Lillesand og Kristiansand.

Flertallskoalisjonen i Lillesand kommune som består av H, KrF, Frp og PP, mener det er sterkt beklagelig at bomstasjonen nå tas i bruk.

Gruppeleder i KrF i Lillesand, Andreas Brovig, sier de har hatt en lang kamp mot bommen.

– Det er folk som bor eller arbeider i Lillesand som må ta denne kostnaden, og det blir helt feil, sier Brovig til NRK.

Bomstasjonen settes i drift i dag klokken 12.

En skammens bom

Bygging av ny bomstasjon

Byggingen av 'skammens bom' startet i vinter, og åpner i dag mot flere politikeres vilje.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Politikerne i Lillesand kaller bomstasjonen for "en skammens bom".

Bomstasjonen skal kreve inn penger til planleggingen av ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand, en veistrekning som ligger betydelig lenger øst enn der bomstasjonen står.

Ny E18 på denne strekningen ligger heller ikke inne som satsingsområde i Nasjonal transportplan de neste 10 årene, og politikerne i Lillesand mener bilistene risikerer å betale bompenger for ingenting.

Bilorganisasjonen NAF har tidligere gitt uttrykk for det samme synet.

– Landeveisrøveri

Bård Hoksrud i Stortingets transportkomite

Bård Hoksrud (Frp) mener bomstasjonen i Lillesand er landeveisrøveri fra regjeringen.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Regjeringen bedriver landeveisrøveri når det skal kreves inn bompenger til ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal uten at man er sikre på at veien blir bygget.

Det mener nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud fra Frp.

Han støtter dermed politikerne i Lillesand og deres syn på denne nye bomstasjonen på E18.

– Det vanlige er at bilistene betaler bompenger når planen er gjennomført og veien bygd. Nå skal de rødgrønne tydeligvis grafse til seg bilistenes penger på et langt tidligere tidspunkt. Dette er misbruk av bompengesystemet og kan nesten betraktes som landeveisrøveri, har Hoksrud tidligere sagt til NRK i denne saken.

Penger til sykkelsti

Politikerne i Lillesand er også oppgitt over at man skal bruke bompenger fra bilistene til å betale 100 millioner kroner for en sykkelsti mellom Lillesand og Birkeland.

– Dette er en oppgave det hadde vært helt naturlig at staten hadde finansiert over skatteseddelen. Bommen er satt opp på helt gale premisser og bidrar til at bomstasjoner generelt mister den snev av legitimitet de fortsatt har i befolkningen, heter det i en uttalelse fra politikerne.

Dyrt

1700 personer pendler hver dag mellom Lillesand og Kristiansand, og politikerne fra H, KrF, Frp og PP mener at det vil være Lillesands befolkning som først og fremst vil merke utgiftene ved bomstasjonen.

For enkelte vil det bli en ekstrakostnad på opp mot 7000 kroner i året.

Politikerne i Lillesand frykter også at bomstasjonen kan føre til økt trafikk på riksvei 420 (den gamle E18).

– Vi ønsker med dette å ta sterkt avstand fra oppstart av bommen; dens formål og dens plassering, heter det i uttalelsen.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %